Ex gratia-arkivet:
Registernummer under krigen: London 6814, NY 16517 og NY 90556.
Gift med (jf London-kort): Elna Antonie Stave, ett barn.
Ansatt ved Nortraship`s kontor i New York til 1946.
Født 14.august 1900 på Lista.
Ikke registrert i Tvedestrand Mønstrings Protokoller.
Norges Skipsførere:
Reiste til sjøs 1914 med dampskipet "ERLING SKJALGSON"
av Stavanger, tilhørende Einar MELING. Styrmanns eksamen 1923
og skipsfører eksamen 1927 i Farsund. Styrmann med dampskipene "BORGFRED" og "BRATHOLM" av Farsund,
samt damptanker "RANELLA" av Arendal og damptanker "MADRONO" og motorskip "BAJAMAR".
Ble i 1930 fører av dampskipet" BRATHOLM" av Farsund tilhørende G. GABRIELSEN.
Har senere ført Damptanker "RANELLA" av Arendal, tilhørende Th. Andersens Rederi.
Damptanker "MADRONO" av Kristiansand, tilhørende LANGFELDTS Rederi.
Motorskip "Thorstrand" av Sandefjord, tilhørende THOR DAHLS Rederi.
Dampskip "LA PERLA I" og turbintanker "CYRUS",begge av Panama, tilhørende Caribbean Land & Shipping Co.
Skyttermedaljen fra Marinen, Krigsmedaljen
og St. OLAVS medaljen med Ekegren.
Gift -1 barn
STAVE førte damptanker "MADRONO" da siste verdenskrig brøt ut. Lå i Antwerpen da tyskerne angrep
og kom etter mange vanskeligheter ut som siste båt. Hadde 50 flyktninger med.
Nyttårsnatt 1940 kolliderte vi med en liten hollender som sank ved Lands End. Satte lyskaster
på og fikk berget alle mann. Berget senere overlevende fra britisk damper "GLEN LEA", hvorfor
han fikk britisk anerkjennelse.
Senere førte Stave Motorskip "Thorstrand" i fast fart mellom New York og UK.
Vi gikk alltid alene da vi hadde svær fart.
Alt gikk bra til mars 1943, da vi kom i kamp med to ubåter og holdt dem fra livet. Det kom imidlertid
flere til, og dagen etterpå ble vi torpedert. 4 ble drept under eksplosjonen, resten av mannskapet
og 8 passasjerer kom seg i 3 livbåter. Det var flere hardt sårede som ble plassert i motorbåten
og disse ble tatt opp 3 døgn senere.
Vi andre seilte i 11 døgn, da vi kom oss inn til Flores på Azorene. Det var smått med vann og mat så
vi led vondt.
Fra november 1943 til juni 1946 var Stave ansatt i NORTRASHIP i New York.
Stave representerte vårt land ved United Nations Veterans Victory Conference i Chicago i oktober
1948 der han holdt tale til vel det største publikum noen norsk skipper har talt til.
Det var nemlig 30-40 000 tilhørere.
Gjems-Onstad, Erik., Krigskorset og St. Olavsmedaljen med ekegren, Oslo, Grøndahl Dreyer, 1995, s. 199
Norges Skibsførere, Annen utgave 1935-53
RA/S-3545/G/Gg
RA/S-3545/G/Gi/L0008
Tvedestrand mønstringsprotokoller