Anthonius Stave

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

14. august 1900

Død

17. desember 1987

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Lista

Bosted

Narestø / Flosta, Arendal

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har seilt for rederi

Kjente utdannelser

Styrmannskole (r)Skipsførerskole

Medlem av sjømannsforening

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 6814, NY 16517 og NY 90556.

    Gift med (jf London-kort): Elna Antonie Stave, ett barn.

    Ansatt ved Nortraship`s kontor i New York til 1946.

    Tvedestrand mønstringsprotokoller:

    Født 14.august 1900 på Lista.

    Ikke registrert i Tvedestrand Mønstrings Protokoller.

    Norges Skipsførere:

    Reiste til sjøs 1914 med dampskipet "ERLING SKJALGSON"
    av Stavanger, tilhørende Einar MELING. Styrmanns eksamen 1923
    og skipsfører eksamen 1927 i Farsund.  Styrmann med dampskipene "BORGFRED" og "BRATHOLM" av Farsund,
    samt  damptanker "RANELLA" av Arendal og damptanker "MADRONO" og motorskip "BAJAMAR".

    Ble i 1930 fører av dampskipet" BRATHOLM" av Farsund tilhørende G. GABRIELSEN.
    Har senere ført Damptanker "RANELLA" av Arendal, tilhørende Th. Andersens Rederi.
    Damptanker "MADRONO" av Kristiansand, tilhørende LANGFELDTS Rederi.
    Motorskip "Thorstrand" av Sandefjord, tilhørende THOR DAHLS Rederi.
    Dampskip "LA PERLA I" og turbintanker "CYRUS",begge av Panama, tilhørende Caribbean Land & Shipping Co.

    Skyttermedaljen fra Marinen, Krigsmedaljen
    og St. OLAVS medaljen med Ekegren.
    Gift -1 barn

    STAVE førte damptanker "MADRONO" da siste verdenskrig brøt ut. Lå i Antwerpen da tyskerne angrep
    og kom etter mange vanskeligheter ut som siste båt. Hadde 50 flyktninger med.
    Nyttårsnatt 1940 kolliderte vi med en liten hollender som sank ved Lands End. Satte lyskaster
    på og fikk berget alle mann. Berget senere overlevende fra britisk damper "GLEN LEA", hvorfor
    han fikk britisk anerkjennelse.
    Senere førte Stave Motorskip "Thorstrand" i fast fart mellom New York og UK.
    Vi gikk alltid alene da vi hadde svær fart.

    Alt gikk bra til mars 1943, da vi kom i kamp med to ubåter og holdt dem fra livet. Det kom imidlertid
    flere til, og dagen etterpå ble vi torpedert. 4 ble drept under eksplosjonen, resten av mannskapet
    og 8 passasjerer kom seg i 3 livbåter. Det var flere hardt sårede som ble plassert i motorbåten
    og disse ble tatt opp 3 døgn senere.
    Vi andre seilte i 11 døgn, da vi kom oss inn til Flores på Azorene. Det var smått med vann og mat så
    vi led vondt.
    Fra november 1943 til juni 1946 var Stave ansatt i NORTRASHIP i New York.

    Stave representerte vårt land ved United Nations Veterans Victory Conference i Chicago i oktober
    1948 der han holdt tale til vel det største publikum noen norsk skipper har talt til.
    Det var nemlig 30-40 000 tilhørere. 

    Var med på følgende historiske hendelser 1939-1945:

    Kilder

    Ellis Island og andre New York passasjerlister, 1820-1957, mannskapsliste M/S Bajamar, 14.04.1942 myheritage.no

    Gjems-Onstad, Erik., Krigskorset og St. Olavsmedaljen med ekegren, Oslo, Grøndahl Dreyer, 1995, s. 199

    Norges Skibsførere, Annen utgave 1935-53

    RA/S-3545/G/Gg

    RA/S-3545/G/Gi/L0008

    Tvedestrand mønstringsprotokoller