Norges Skipsførere:
Reiste til sjøs 1911 med dampskipet "Eva"
av Farsund, tilh. G. C. Brøvig. 1913 gikk han
ombord i "Ciss" av Farsund, tilh. Th. Brøvig.
Styrmannseksamen 1918 i Kristiansand og skipsførereksamen
1920 i Oslo. Styrmann med dampskipene "Hild",
"Anders" og "Annavore". Ble i 1924 fører av
"Annavore" av Farsund, tilh. Lundegaard & Stray.
Har senere ført dampskipene "Dea" av Farsund,
tilh. Th. Brøvig, "Doravore" av Farsund, tilh.
Lundegaard & Stary, "Penybryn" og "Bordvik",
"Aelybryn" og M/S "Norbryn" alle av Farsund,
tilhørende Lundegaard & Sønner.
Sluttet sjøen i 1950. Krigsmedaljen. Gift. 1 barn
Den 16. aug. 1930 kl.2000 fikk han som fører av
"Penybryn" en trådløs SOS meddelelse fra den
engelske passasjerskip "Tahiti". Skipet hadde
mistet propellen og var efter meddelelsen
i synkeferdig tilstand. De var på vei fra Cuba
til Auckland, New Zealand, og "Tahiti" skulle
befinne seg ca 180 miles nordenfor dem.
De tørnet rundt og styrte for "Tahiti"s
posisjon. i det de forserte farten til det ytterste.
"Tahiti" drev imidlertid nordover, og de måtte
gå ca 280 miles før de kom opp til havaristen,
ca kl. 2200 den 17. På forespørsel erklærte
"Tahiti"s fører at han ikke ønsket å overføre
passasjerer den aften, heller ikke neste morgen
fant han at det var nødvendig, så passasjerer og
mannskap ble ombord til det amerikanske
dampskipet "Ventura" kom og tok dem ombord.
"Ventura" var et passasjerskip og var bestemt
for San Francisco, hvor også "Tahiti" skulle ha
vært Kl. 1300 den 18/8 forlot kapt. "Toten"
som sistemann sitt skip "Tahiti", men dette skipet
ville ikke synke, så kapteinen og tømmermannen
gikk atter ombord. Imidlertid forlot "Penybryn"
scenen. De hadde nemlig lite bunkers, og den
nærmeste bunkerstasjon var Suva-ca 1000 mil
borte. Hele vår kullbeholdning var 96 tonn, og
"Penybryn" var på 7.850 t.dw. "Tahiti" sank utpå
ettermiddagen ca 400 miles SSW av Rangoon.
Vi hadde håpet å få bunkerkull enten på Raratonga
-hvor der efter Pacific Ocean Pilot skulle være en
beholdning på 200 tonn, eller på Nakualofo, hvor
der også skulle være lager, men ved forespørsel
viste det seg at der ikke var noen kullbeholdning.
"Tahiti"s redere foreslo at vi skulle gå til en av
Kermadecøyene, Sunday Island, og der bunkre
ra en liten båt som de ville sende opp i den
anledning. men der var jo mulighet for at Union
Steamship Co.,"Tahiti"s redere tenkte på sin
egen fordel, og vi gikk for Suva. På veien kom
vi over en undersjøisk vulkan, ca 20 mil
sønnenfor Vennskapsøyene.
Ex gratia-arkivet:
Registernummer under krigen: London 6771, NY 1449.
Gift med (jf London-kort): Drusilda Salvesen.