M/S Runi

Andre navn
ex Siljan,ex Veavåg,ex Willem,ex Losbåt Herzogin Ingeborg
Kallesignal
LEXW
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1911
Byggenummer
162
Leveringsmåned
November

Tonnasje

Bruttotonnasje:
247
Nettotonnasje:
74
Dødvekt:
161

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 691
Fart:
10

Dimensjoner

Lengde:
36,05m
Bredde:
7,04m
Dypgående:
3,66m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    00/1911: levert som Losbåt HERZOGIN INGEBORG til ukjent eier, Tyskland. Brutto: 154 tonn
    00/19??:  solgt til ukjent eier, nytt navn  WILLEM
    00/1947: Innsatt motor: MWM  BHK 250  Fart: 8,5 knop
    00/1947: Ombygd: Brutto: 180 tonn. NET: 72 tonn
    00/1952: Solgt til Håkon Vea P/R, Vedavågen, Haugesund, nytt navn  VEAVÅG
    00/1952: Ombygd fra losbåt til selfanger
    00/1952: Ny motor: Aabenraa   BHK 450   Fart: 10  knop
    00/1956: Forlenget: Brutto: 214 tonn. Net: 74 tonn. Dim: 35,32m- 7,04m- 3,65m
    00/1960: Solgt til Karl J. Kleppe P/R, Bergen, nytt navn  SILJAN
    00/1973: Solgt til Nils Høyland, Steinsland, Bergen
    00/1974: Ny motor: Callesen  BHK 691  Fart: 10  knop
    02/1980: Ombygd: Brutto: 261 tonn. Net: 74 tonn. Dim: 36,05m- 7,04m- 3,66m
    05/1983: Solgt til Arvid Martinsen, Myre, Sortland
    06/1995: Ommålt: Dødvekt: 161 tonn. Brutto: 247 tonn. Net: 74 tonn
    01/1996: Solgt til Siljan A/S, Myre, Sortland
    12/1996: Overført til Nye Siljan A/S, Myre, Sortland
    06/1997: Solgt til Fosen Gjenvinning A/S, Revsnes, Sortland, nytt navn  RUNI
    03/1999: Overført til Fosen Gjenvinning A/S, Revsnes, Trondheim
    09/2008: Solgt til Great Eagle Maritime International Ltd, Equatorial Guinea, nytt navn EJENAVI
    04/2009: Overført til Great Eagle International Ltd, Nigeria
    00/2019: Still in service/ Fremdeles i fart