M/S Nyholm

Andre navn
ex Sulevær,ex Dagrand,ex Dagning 2,ex Juvel
Kallesignal
LJEK
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1936
Byggenummer
95
Leveringsmåned
Juni

Tonnasje

Bruttotonnasje:
130
Nettotonnasje:
53

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 260
Bygget av:
Mak Masch.,Kiel, Tyskland
Fart:
14

Dimensjoner

Lengde:
35,06m
Bredde:
5,77m
Dypgående:
3,20m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    06/1936: Levert som JUVEL til Brødrene Ervik( Rasmus Ervik) Ålesund
    00/1938: Forlenget 12.1'- Brutto: 130 tonn. Net: 53 tonn
    05/1940: Forlot Norge 4/5 med 25 personer om bord og ankom Klaksvik, Færøyene 6/5-1940
    06/1942: Rekvirert av The Royal Navy for sjøtransport 16/6-1942
    07/1945: Tilbakelevert 6/7-1945
    00/1949: ny motor: MAK  BHK 260
    00/1951: Solgt til M/S Juvel's Rederi( Asbjørn Støylen) Ålesund
    00/1956: Solgt til Harald Vetrhus, Måløy, nytt navn  DAGNING 2
    00/1961: Omdøpt  DAGRAND
    00/1969: Solgt til Alf Haugen, Måløy
    00/1971: Solgt til Karsten Solbakk, Bergen
    00/1973: Solgt til Hermann Færøvik P/R, Bergen, nytt navn  SULEVÆR
    00/1977: Solgt til Georg Nygård, Haugesund, nytt navn  NYHOLM
    09/1987: Solgt til Fjordfrakt A/S, Hundvåg, Stavanger
    09/1991: Solgt til Odd Magne Stabben, Tømmervåg, Stavanger
    01/1993: Solgt til P/R Nyholm DA( Georg Nygård) Stavanger
    10/1995: Solgt til Loman Fisk A/S( Odd Magne Stabben, Tømmervåg) Stavanger, nytt navn  ØYHOLM
    05/1996: Solgt til Birma Shipping P/R ANS( Birger Bergseth, Kårvåg) Stavanger
    02/1999: Solgt til La Soc. de Transport Matsuma du Anjouan, Comorene
    03/2000: ukjent eier eller flagg, videre opplysninger ukjent, Further information unknown