D/S Regin

Andre navn
Asplund ex Torkel,ex Behera,ex Myrtle Branch
Kallesignal
LERB - MJPV
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1883
Byggenummer
127
Leveringsmåned
Juni

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.498
Nettotonnasje:
899
Dødvekt:
2.200

Maskin/motor

Maskin-/motortype:

Dimensjoner

Lengde:
258.0'
Bredde:
36.1'
Dypgående:
18.7'
  • Historikk:

    1883 - Levert fra Bartram Haswell & Co., South Dock, Sunderland, England til Nautilus Steam Shipping Co. Ltd (F. & W. Ritson), Sunderland. Uk - MYRTLE BRANCH
    1895 - Solgt til Steamship Behera (Maclay & McIntyre), Glasgow, Scotland - nytt navn - BEHERA
    1913 - Solgt til D/S A/S Tormod (Chr. Christensen), Kristiania - nytt navn - TORKEL
    1918 - Solgt til A/S Venus (S. Ugelstad), Brevik - nytt navn - TORKEL 
    1921 - Omdøpt til ASPLUND. Mnagers selskap omdøpt til S. Ugelstad & Co.
    1924 - Rederi og fartøy flyttet til Oslo.
    1925 - Overført til A/S Furuland (S. Ugelstad & Co.), Oslo.
    1929 - Solgt til Hannestads Rederi A/S (Marcus Hannestad), Halden - nytt navn - REGIN
    13.8.1938 - Grunnstøtte ca. 6 nm sør for Bredskär losstasjon utenfor Holmsund, Sverige mens hun var på reise fra Örnskjöldvik, Sverige til London, England med trelast. Styrmannen ble bøtelagt for uaktsom navigering. Trukket av grunnen 17/08 og ankom 07/09 til Härnösand, Sverige hvor hun ble kondemnert. Senere slept til Danzig, Tyskland for hugging.

    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 2 cylindere, diam. 33" - 61". Maskineri bygget ved T. Ritcardson & Sons, Harlepool, Uk.