D/S Busen 2

Kallesignal
LDCT LCBZ
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1923
Byggenummer
52
Leveringsmåned
August

Tonnasje

Bruttotonnasje:
210
Nettotonnasje:
80

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 72

Dimensjoner

Lengde:
109.5'
Bredde:
21.5'
Dypgående:
13.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    08/1923: Levert som BUSEN 2 til A/S Tønsberg Hvalfangeri, Tønsberg
    07/1939: Solgt til D/S A/S Partagas, Oslo, nytt navn  NOBEL
    00/1939: Forlenget: 26.3'- Brutto: 262 t. Net: 93 t. Dim: 41,39m- 6,55m- 3,96m
    06/1940: Tatt In Anspruch av Die Deutsche Kriegsmarine- Gjenfunnet som vrak ved Tromsø i mai 1945. Ombygd og reparert 1946 ved Drammen Slip & Verk, Drammen.
    00/1950: Solgt til P/R M/K Hausvik ( Carsten Hausvik Jr) Bergen
    00/1951: Solgt til P/R Bjørnøy ( Jens Grytten A/S) Ålesund
    00/1952: Omdøpt  BJØRNØY
    00/1954: Ny motor:  ALPHA  BHK 480  Fart:
    00/1968: Solgt til Ragnar S. Sporsem P/R, Aukra, Molde, nytt navn  TYFON
    00/1973: Solgt til Alfred Remøy P/R, Fosnavåg, Ålesund
    00/1976: Solgt til Atle Dale P/R, Bergen
    00/1977: Overført til P/R Tyfon ( Atle & Karl Dale, Blomvågen) Bergen
    00/1979: Ny motor: Wichmann   BHK 800   Fart:
    00/1981: Kondemnert. I opplag og avrigget ved O. Hallerakers Mek. Verk. på Bømlo. Strøket av Skipsmatrikkelen først den 26/7-1992.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3cylindere, diameter 13,5"–22,0"–37,5". Maskineri bygget ved Kaldnes Mekaniske Værksted, Kaldnæs, Tønsberg. Kjeler samme.