Stålfullrigger Ekelund

Andre navn
ex Fritz Smith, ex Oregon, ex Svea, ex Port Errol
Kallesignal
KJPF WJPF
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1894
Byggenummer
363
Leveringsmåned
Desember

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.889
Nettotonnasje:
1.775

Maskin/motor

Dimensjoner

Lengde:
254.3'
Bredde:
39.0'
Dypgående:
23.7'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    12/1894: Levert som PORT ERROL til Crawford & Rowat, Glasgow, UK
    01/1895: Kom i brann ved avseiling fra Glasgow for Melbourne med stykkgods.
                    Måtte senkes før brannen var slukket. Hevet
    03/1895: Vraket innkjøpt av Sölvesborg Skeepsverft. Slept til Sölvesborg for reparasjon
    08/1897: Overført til Sölvesborg Skeepsverft ( O. Banck ) Sölvesborg, Sverige, nytt navn  SVEA
    06/1901: Solgt til Rhederei von Tiedeman & Co. K/G, Bremen, Tyskland, nytt navn  OREGON
    04/1912: Solgt til A/S Fritz Smith ( Jacob Prebensen jr ) Risør, nytt navn  FRITZ SMITH
    07/1916: Solgt til Holmestrands Rederi A/S ( Emil Harstad ) Holmestrand. Pris Kr.1.510.000
    01/1917: Omdøpt  EKELUND
    06/1917: Solgt til Skibs A/S Fremad ( J. M. Jacobsen & Co ) Sandefjord 
    00/1920: Var registrert noen få måneder i Farsund ( J.M. Jacobsen) ,men ble tilbakeført 
                    deretter til Sandefjord igjen.
    00/1920: Overført til A/S Dione ( J. M. Jacobsen & Co ) Sandefjord
    01/1921: Forlatt den 7/1-1921 i søratlantern i pos. N 07.32', W 32.57' på reise Durban til Sarpsborg
                    med kull. Fikk selvantennelse i lasten. Alle mann ble berget og tatt inn til Rio de Janeiro,
                    hvor de ankom med S/S  DELFINA den  17. januar-1921

    Kapteiner: 1912 - 1916: Chr. Terjesen  
                      1916 - 1916: Alexander Schach
                      1916 - 1921: Wilh. Nielsen