M/S Bohus II

Andre navn
ex Kystveien,ex Frengenfjord,ex Stubbenkammer
Kallesignal
LMVZ
Klasse
DNV1A1 Car and Train Ferry
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1971
Byggenummer
94
Leveringsmåned
September

Tonnasje

Bruttotonnasje:
6.665
Nettotonnasje:
3.182
Dødvekt:
3.200

Maskin/motor

Dimensjoner

Lengde:
124,67m
Bredde:
16,77m
Dypgående:
4,95m
  • Historikk.

    1970 - Kontrahert av Canadiske ineresser.
    3.5.1971 - Sjøsatt
    14.9.1971 - Levert fra Trosvik mek. Verksted til Stena Line Ab, Göteborg - STUBBENKAMMER
    26.9.1971 - Satt inn i ruten  Sassnitz - Trelleborg
    30.10.1971 - Solgt til  Deutsche Reichsbahn, Berlin,Østtyskland meg hjemmehavn i Sassnitz
    11/1971 - Motorhavari. Til reparasjon på Frederikshavn Skibsværft A/S, Frederikshavn
    4/1972 - Satt igjen inn i trafikk mellom Sassnitz og  Trelleborg
    7/1978 08 til  1981- Satt inn i rute  Angola, Moçambique, Sovjetunionen, Irak, Libya
    12.5.1983 - Lagt opp
    12/1982 - Solgt til Fosen mek. Verksted ( ombygd til bil og pasasjerferge) - nytt navn - FRENGENFJORD - satt inn i ruten Bergen til Stavanger
    19.3.1984 - Solgt til A/S Team A/B, Bergen - nytt navn - KYSTVEIEN
    1987 - Solgt til K/S A/S Scandi Line, Sandefjord, Norge
    26.5.1988 - Nytt navn ( satt inn i ruten Sandefjord til Strømstad - BOHUS II
    4/1994 - Solgt til Genting International, Panama
    5/1994 - Nytt navn - SUBIC ADVENTURE
    11/1995 - Solgt til Bastø Fosen Trafikklag A/S Trondheim
    12/1995 - Ank.Drammen Skipsreparsjon, Drammen, Drammen til ombygging
    1/1996 - Nytt navn - EINAR TAMBASKJELVE
    1/1996 - Innsatt i ruten mellom Moss - Horten
    1/1998 - Solgt til  Consolidada de Ferrys C.A. (Conferrys), Caracas, Venezuela - nytt navn - PETRONILA MATA
    1998 - Satt inn i rute mellom Puerto La Cruz - Punta de Piedras
    19.5.2006 - Lagt opp i Puerto La Cruz
    2007 - Solgt til opphugging i Venezuela 

    Se også
    http://www.faktaomfartyg.se/stubbenkammer_1971.htm