D/S Bjørkhaug

Verft

Navn
Byggeår
1920
Byggenummer
1
Leveringsmåned
januar

Tonnasje

Bruttotonnasje:
563
Nettotonnasje:
279
Dødvekt:
850

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 72
Fart:
9 knop

Dimensjoner

Lengde:
161.0'
Bredde:
28.6'
Dypgående:
11.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    01/1920: Levert som BJØRKHAUG til A/S Fart ( L. Mæland & H. Karluf Hanssen ) Haugesund 
    02/1924: Solgt til H. C. Hansen, Skien 
    07/1924: Solgt til D/S A/S Bjørkhaug ( H. C. Hansen ) Kristiania, nytt navn  MARI
    09/1925: Ombygd ved Moss Verft.
    10/1925: Solgt til D/S A/S Bjørkhaug ( Arth. H. Mathiesen ) Oslo                           
    04/1929: Overført til Rederi A/S Mari ( Arth. H. Mathiesen ) Oslo                                   
    10/1932: Solgt til D/S A/S Rederi ( Anthon Olafsen ) Oslo                                     
    11/1933: Overført til Anthon Olafsen, Oslo                                                                    
    01/1937: Solgt til W. Butler Wang, Tønsberg                                                          
    10/1938: Solgt til D/S A/S Mari ( Erling Rolfsen ) Oslo                                            
    11/1939: Solgt til A/S Odderø ( A. I. Langfeldt & Co ) Kristiansand S                    
    04/1946: Solgt til Ekerholts Rederi A/S ( Birger Ekerholt ) Oslo                              
    10/1946: Solgt til Cie. Cherifierined d'Armement, Casablanca, Marokko, nytt navn  REBIA
    05/1947: Avgikk Algiers 10/5 for Marseille med poteter og forsvant med hele besetningen. 


    Maskineri:
    Triple dampmaskin 3, cyl. diam. 12.0"-20.0"-33.0".
    bygd ved Akers Mek. Verksted, Kristiania. Kjeler samme.