M/S Myrland

Andre navn
ex D/S Sydøen, ex Lord Harewood, ex John Welstead
Kallesignal
LJNJ
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1918
Byggenummer
833
Leveringsmåned
Februar

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip, Marineskip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
335
Nettotonnasje:
161

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 500
Fart:
11

Dimensjoner

Lengde:
138.5'
Bredde:
23.7'
Dypgående:
12.8'
  • HISTORIKK:   
    v/H. Larsson-Fedde

    02/1918: Levert som eskortetrawler JOHN WELSTEAD til The Royal Navy, UK
    00/1922: Solgt til Pickering & Haldane's Steam Trawling Co, Hull, UK, nytt navn  LORD HAREWOOD
    00/1929: Solgt til Bunch Steam Fishing Co Ltd ( W. Crampin ) Grimsby, UK
    06/1937: Solgt til A/S D/S Sydøen ( Olav B. Hess ) Bergen, nytt navn  SYDØEN
    00/1939: Solgt til A/S M/S Myrland ( Harald Olsen ) Haugesund, nytt navn  MYRLAND ( R 26 H )
    00/1939: Ny motor: Atlas   BHK 500    Fart: 
    00/1941: Rekvirert av Britiske styrker i Lofoten den 3/3-1941 og beordret til UK. Forlot Svolvær 
                    den 4/3-1941 med 10 personer om bord. Ankom Thorshavn den 7. mars.
                    Ombygd til Minesweeper  FY 1784 og satt i alliert tjeneste
    00/1945: Tilbakelevert til A/S D/S Myrland ( Harald Olsen ) Haugesund
    00/1947: Ny motor: Mirless   BHK 500   Fart:
    05/1955: Solgt til Brødrene Davik A/S ( Severin Davik, Brattvåg) Ålesund, nytt navn  HELLEFISK
    00/1961: Ny motor: MAK   BHK 850   Fart: 10 knop
    06/1976: Solgt til I/S Jada ( Ernst Abrahamsen, Nærsnes ) Ålesund
    00/1976: Nedrigget til lekter. Maskineri tatt ut
    00/1977: Solgt til Edmund Hansen, Tønsberg
    02/1984: Solgt til Lindav A/B, Landskrona, Sverige i februar 1984 for opphugging.

    Maskineri:
    Satt inn 1947:
    Dieselmotor, 4takt, enkeltvirkende, 6 cyl. diam. 13 3/4"-21.0",
    bygd  ved Mirrlees Bickerton, Stockport, Uk.