HISTORIKK:
v/H. Larsson-Fedde
BYGD AV TRE
1939: Jens Grytten & Hans Farstad, Ålesund - GRIMSØY
1940: P/R Grimsøy (Jens Grytten) Ålesund - GRIMSØY
4-5/1940: Innleid/befraktet av Norges Bank i forbindelse med Gulltransporten. M/S Grimsøy hadde ikke noe av gullet med seg, men derimot penger og verdipapirer fra bl.a. Norges Banks avdeling i Ålesund. De hadde også med seg mange passasjerer (bl.a. flere fra Norges Bank og NRK) fra Ålesund til Tromsø. De gikk fra Ålesund 1. mai 1940 og ankom Tromsø 5. mai. En annen båt; M/S Reform, gikk samtidig med dem. Denne hadde også med passasjerer, herav en god del mediafolk (fra NRK og NTB).
6/1940: Norges Bank befraktet M/S Grimsøy på nytt i begynnelsen av juni 1940. denne gang for å frakte et parti aluminium fra Honningsvåg til Amerika (Aluminiumen var i all hast blitt fraktet fra Haugvik Smelteverk i Glomfjord og opp til Honningsvåg med flere fiskebåter). De avgikk Tromsø 7. juni og den 9. juni forlot de Honningsvåg med vel 140 tonn aluminium. De gikk til Canada via Island. Losset lasten i St. Johns. Noe av den gjenværende lasten i Honningsvåg ble fraktet med D/S Gro til Færøyene og derfra med D/S Nova til Glasgow. Hyren for sjøfolk påmønstret var som for de øvrige fartøyer disponert av Nortraship. (Kilde: publikumshenvendelse)
7/1940: Disponert av NORTRASHIP.
10/1945: P&R Grimsøy (Jens Grytten) Ålesund - GRIMSØY
10/1945: Ny motor: Vivian Diesel BHK 240
1946: Lauritz A. Devold, Ålesund - ERIK LØKEN JR
10/1947: Aalesund Fisketilvirkere A/S (Lauritz A. Devold) Ålesund - ERIK LØKEN JR
1952: Ny motor: Alpha BHK 360
1965: Peder Myrvågnes, Tjørvåg, Ålesund - ERIK LØKEN JR
1965: Pål Myrvågnes, Tjørvåg, Ålesund - SKYTTENES
3/1971: Grunnstøtte 22/3 ved Olstokvær lykt, vest av Meløya på reise Nordnorge til Kristiansund N med lodde. Berget av Ødegaard berging og ført til Kvernhusvik verft. Kondemnert. Vraket solgt til Arne Alvestad for nedrigging.
5/1972: Senket 14/5 på Storfjorden.
Ex gratia-arkivet (Knut Røyseth Gjerde):
"Grimsøy ble 30. april 1940 [innleid/befraktet] av Norges Bank v/ [Arnold Ræstad, formann for Norges Banks direksjon] for å frakte [...] fra Ålesund til Tromsø. Fartøyet skulle til USA for å hendte medisiner med mer. På grunn av krigens gang ble det endret til en tur til Honningsvåg der det ble lastet aluminium til flyproduksjon, denne last ble losset i St. John på N.F. restlasten ble tatt inn av "Gro" fra Bergen. På turen over hadde skipet fire passasjerer: Professor Leif Kreyberg og sønn, fullmektig Larsen og Gunnar Nygård fra NRK. Båten gikk resten av krigen med forsyninger, alt fra medisiner til sko. Farten var mellom Canada - Vest India - Canada - Mexico og Bermuda. Fartøyet gikk vanligvis i konvoi og ofte måtte vi forlate havn en 5-6 timer før konvoien, vi var da en slags prøveklut for konvoiledelsen. Hyrene var ifl. Nortraships avtale, skatt, trekk samt tvunget sparetrekk var som for de øvrige fartøyer som var disponert av Nortraship".