Stålbark Wathara

Andre navn
ex Lingard
Kallesignal
WNPT
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1893
Byggenummer
9
Leveringsmåned
juli

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.088
Nettotonnasje:
1.040
Dødvekt:
1.600

Maskin/motor

Dimensjoner

Lengde:
216.0'
Bredde:
33.9'
Dypgående:
17.7'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    07/1893: Levert som LINGARD til A/S Lingard ( B.A. Olsen) Risør 
    08/1899: Overført til A/S Lingard ( B.A. Olsen & Søn ) Risør 
    00/1911: Overført til A/S Lingard ( B.A. Olsen & Søn ) Lyngør 
    05/1914: Solgt til I. Ward & Co., Port Adelaide, Australia 
    09/1915: Overført til James Wardle & Co., Port Adelaide, Australia
    03/1917: Omdøpt  WATHARA
    09/1918: Solgt til James Bell & Co., Hull, UK
    08/1922: Solgt til A/S Wathara ( Alf Monsen ) Tønsberg 
    03/1925: Solgt til Gustaf Eriksen, Mariehamn, Finland, nytt navn  LINGARD
    11/1935: Kolliderte i Kattegat med svensk damper GERD som sank. Slept til Gøteborg. Kondemnert. Solgt til opphugging.   
    00/1936: Resolgt til Norsk Sjøfartsmuseum ( Lingard Skuteminne ) Oslo    
    00/1946: Nedrigget til lekter
    00/1949: Solgt til opphugging                                   

    Farter: Trampfart, har rundet Kapp Horn

    Skipsførere:
    1893 til 1899 - Chr. O. Bernt 
    1899 til 1912 - G. T. Christensen 
    1912 til 1915 - N. Olsen
    Casper Tranberg

    Tilleggsopplysninger:
    Deler av akterdekket bevart i Norsk Sjøfartsmuseum. Modell i sal 1 (ulike seilskutetyper). 10.9.96 TO.