v/H. Larsson-Fedde.
07/1893: Levert som LINGARD til A/S Lingard ( B.A. Olsen) Risør
08/1899: Overført til A/S Lingard ( B.A. Olsen & Søn ) Risør
00/1911: Overført til A/S Lingard ( B.A. Olsen & Søn ) Lyngør
05/1914: Solgt til I. Ward & Co., Port Adelaide, Australia
09/1915: Overført til James Wardle & Co., Port Adelaide, Australia
03/1917: Omdøpt WATHARA
09/1918: Solgt til James Bell & Co., Hull, UK
08/1922: Solgt til A/S Wathara ( Alf Monsen ) Tønsberg
03/1925: Solgt til Gustaf Eriksen, Mariehamn, Finland, nytt navn LINGARD
11/1935: Kolliderte i Kattegat med svensk damper GERD som sank. Slept til Gøteborg. Kondemnert. Solgt til opphugging.
00/1936: Resolgt til Norsk Sjøfartsmuseum ( Lingard Skuteminne ) Oslo
00/1946: Nedrigget til lekter
00/1949: Solgt til opphugging
Farter: Trampfart, har rundet Kapp Horn
Skipsførere:
1893 til 1899 - Chr. O. Bernt
1899 til 1912 - G. T. Christensen
1912 til 1915 - N. Olsen
Casper Tranberg
Tilleggsopplysninger:
Deler av akterdekket bevart i Norsk Sjøfartsmuseum. Modell i sal 1 (ulike seilskutetyper). 10.9.96 TO.