v/H.Larsson-Fedde
12/1906: British Maritime Trust Ltd., West Hartlepool, UK. - TUDHOE
1908: Furness, Withy & Co., West Hartlepool, UK. - TUDHOE
1914: Rederi A/B Groveland (J. P. Jönsson) Landskrona, Sverige - GROVEMONT
1915: Gas Light & Coke Co (Stephansen, Clark & Co) London, UK. - CAPITOL
9/1925: A/S D/S Vilma (K. S. Nordgreen) Bergen - VILMA
7/1940: Kapret av tyskerne 7. august 1940 på reise fra Svalbard til Bodø (Kilde: Riksarkivet).
10/1940: Pårendt av D/S Vardø under henliggen i Vadsø 3. oktober 1940. Kilde: RA/S-1643/D/De/L0065.
12/1940: Flyangrep (skadet) 2. desember 1940. Se sjøforklaring.
7/1942: Flyangrep (skadet) 2. juli 1942 i Kirkenes. Se sjøforklaring.
1945: A/S D/S Vilma (Jacob Kjøde A/S) Bergen - WILMA
4/1947: Laiva O/Y Merihelmi (H. Liljestrand) Helsingfors, Finland - INGA L
1954: Omdøpt - AIRA
1955: W. Rostedt Verustamo Rederi, Åbo, Finland - LISBET
1957: Kondemnert og solgt til Tyskland for opphugging.
Maskineri:
Trippel dampmaskin 3 sylindere diam. 17.5" -29" -47".
Bygget ved Dickinson & Sons. Ltd. Sunderland, UK.
Kjeler samme.
Minnehallen i Stavern Skriver:
VILMA ble 3. desember 1940 utsatt for et flyangrep i nærheten av Bergen. Losen omkom. VILMA ble skadet men kom seg inn til Knarrvik. Det er lite med opplysninger hvordan det videre gikk med VILMA. Den siste opplysningen er at den ankom Oslo 9. januar 1946.
De som ble borte med VILMA under 2. Verdenskrig:
Arne Andersen Kuven - Kokk
Hagbart Gustavsen - Kystlos
Se også:
http://www.warsailors.com/freefleet/norfleetv.html#Vi