D/S Iris

Kallesignal
SEZO
Rederi
Nasjonalitet
Sverige flaggSverige
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1884
Byggenummer
227

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
354
Nettotonnasje:
169
Dødvekt:
430

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 29
Fart:
9

Dimensjoner

Lengde:
134.5'
Bredde:
22.8'
Dypgående:
13.3'
  • HISTORIKK: v/H. Larsson-Fedde

        /1884: Ångf. A/B Nornan (Th. Ahrenberg) Gøteborg, Sverige                 "IRIS"
      2/1920: Rederi A/B Egon (S.M. Stjerna, Limhamn) Malmø, Sverige              do
    11/1939: Grunnstøtte 24/11 i Moonsund utenfor Tallin på reise Tallin
                   til Riga. Reparert i Tallin. Lagt i opplag
      7/1941: Laiva O/Y Kuudes (H.Liljestrand)Helsinki. Ikke reg. i Finland       "KUUDES"
      4/1942: Rederi A/B Diana (T. Ulff) Stockholm, Sverige                            "DORIS"
        /1942: Rederi A/B Ingmann (T. Carlbom) Stockholm, Sverige               "INGALILL"
      6/1944: Pehr Erik Santesson, Ystad, Sverige                                        "ORKAN"
      6/1946: Rederi A/B Ranja (P. E. Santesson) Ystad, Sverige                         do
      9/1948: Rederi A/B Mellba (Mauritz Mellbin) Stockholm                               do
    10/1949: Per Erik Santesson, Ystad, Sveruge                                         "AURORE"
      2/1951: Bengt August Nilsson, Åkulla, Rolfstorp, Sverige                        "ARVID"
    12/1952: Sven-Olof Christensson m.fl, Hamburgsund, Gøteborg                   do
    12/1952: ny motor: Skandia   BHK 315   Fart:
      8/1953: omdøpt                                                                                 "MISTRAL"
      8/1956: Forliste 30/8 ved Hoburgens Fyr på Barshagagrund på
                  reise Riga til Kristinehamn. Alle reddet

    Maskineri:
    Compound dampmaskin - 2 cylindere diam.16"& 28"-20".
    Maskineri bygget ved Gøteborgs Mek. Verkstads, Gøteborg.