D/S Tromøy

Tonnasje

Bruttotonnasje:
481
Nettotonnasje:
268
Dødvekt:
650

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 47
Fart:
8 knop

Dimensjoner

Lengde:
142.2'
Bredde:
28.0'
Dypgående:
14.4'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    BYGD AV TRE

    SJØSATT FOR P.& O.TINGBØ,STAVANGER UNDER NAVNET  SOLNUT

    06/1921: Levert som CLAUS CLAUSEN til D/S A/S Claus Clausen(M.Clausen) Haugesund 
    07/1922: Solgt til Skibs A/S Tromøy ( T.G. Terjesen ) Arendal, nytt navn  TROMØY
    01/1924: Solgt til  Skibs A/S Knut ( Thos.J. Wiborg & Søn ) Kristiania/Oslo 
    06/1926: Solgt til Anton Salomonsen, Kopervik
    10/1928: Overført til D/S A/S Agda ( Anton Salomonsen ) Kopervik
    12/1928: Solgt til A/S Skude ( Tobias Gjestsen & Ole Melhus ) Skudeneshavn, nytt navn  SKUDE
    09/1939: Solgt til Skibs A/S Skimt ( B.H. Ramberg ) Drammen
    01/1940: Sprang lekk og forlatt synkende den 29/1-1940 i pos.N 53.03'E01.07' ved Shipwash, Englands vestkyst på reise Fowey via Brixham til Drammen med China-clay.



    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 10.0"-16.3"-26.5". Maskineri bygget ved W. White & Sons, Cowes, Isle of Wight. England. Kjeler bygget ved Samuel Hodge & Sons Ltd. London, England.