Fullrigger Siraa

Andre navn
Boadicea
Kallesignal
WKGJ
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1887
Byggenummer
87
Leveringsmåned
November

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Ble senket:

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.939
Nettotonnasje:
1.824

Maskin/motor

Dimensjoner

Lengde:
264.0'
Bredde:
39.0'
Dypgående:
23.6'
  • Historikk:
    v/ Odd Birkeland.

    Bygd av jern på stålspant.

    11/1887 - Levert fra byggeverft til Brown, Jenkinson & Co. London - BOADICEA
    1902 - Solgt til W. Thomas & Co. London - BOADICEA
    4/1915 - Innkjøpt av A/S Christianssand v/ S.O. Stray & Co. Kristiansand - nytt navn - SIRAA
    29.6.1917 - Oppbragt av D/S BENGUELA som var prise til tysk U-båt U 155 ( Kapitänleutnant Karl Meusel ) i posisjon 40.22N og 26.51 V, på reise Buenos Aires til Le Havre. Fartøyet ble stanse av D/S BENGUELA, som i siste øyeblikk strøk det norske flagget og i stedet satte tysk krigsflagg. Besetningen ble beordret fra borde og over i spansk D/S JOAQUIN MUMBRU og ble ført til Cadiz.
    30.6.1917 - Fartøyet sprengt av tyskerne.

    (D/S BENGUELA var norsk og hjemhørende i Tønsberg, A/S Hektor v/ N.Bugge. Hun ble 14.6.1917 oppbragt av tysk u-båt U 155 ( Kapitänleutnant Karl Meusel )  i posisjon 42.20N og 19V på reise Avonmouth til Philadelphia i ballast. Fartøyet ble stanset og forlatt av manskapet etter å ha fått varselskudd. Etter kontroll av papirene ble besetningen beordret ombord igjen, sammen med 21 mann under Lzsdr Hild. Fartøyet måtte deretter følge u-båten, for en stor del taue denne, så den kunne spare drivstoff. Benguela ble senket 30.juni 1917).

    Skipsførere:
    Fra 1916 - A. Kildal
    Fra 1917 - A.J. Pedersen

    Se også:
    https://www.uboat.net/wwi/ships_hit/5591.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 40.366667
    Lengdegrad: -26.85