v/ Odd Birkeland.
Bygd av jern på stålspant.
11/1887 - Levert fra byggeverft til Brown, Jenkinson & Co. London - BOADICEA
1902 - Solgt til W. Thomas & Co. London - BOADICEA
4/1915 - Innkjøpt av A/S Christianssand v/ S.O. Stray & Co. Kristiansand - nytt navn - SIRAA
29.6.1917 - Oppbragt av D/S BENGUELA som var prise til tysk U-båt U 155 ( Kapitänleutnant Karl Meusel ) i posisjon 40.22N og 26.51 V, på reise Buenos Aires til Le Havre. Fartøyet ble stanse av D/S BENGUELA, som i siste øyeblikk strøk det norske flagget og i stedet satte tysk krigsflagg. Besetningen ble beordret fra borde og over i spansk D/S JOAQUIN MUMBRU og ble ført til Cadiz.
30.6.1917 - Fartøyet sprengt av tyskerne.
(D/S BENGUELA var norsk og hjemhørende i Tønsberg, A/S Hektor v/ N.Bugge. Hun ble 14.6.1917 oppbragt av tysk u-båt U 155 ( Kapitänleutnant Karl Meusel ) i posisjon 42.20N og 19V på reise Avonmouth til Philadelphia i ballast. Fartøyet ble stanset og forlatt av manskapet etter å ha fått varselskudd. Etter kontroll av papirene ble besetningen beordret ombord igjen, sammen med 21 mann under Lzsdr Hild. Fartøyet måtte deretter følge u-båten, for en stor del taue denne, så den kunne spare drivstoff. Benguela ble senket 30.juni 1917).
Skipsførere:
Fra 1916 - A. Kildal
Fra 1917 - A.J. Pedersen
Se også:
https://www.uboat.net/wwi/ships_hit/5591.html
Breddegrad: 40.366667
Lengdegrad: -26.85