v/H.Larsson-Fedde.
8/1949: A/S Det Nordenfjerldske Dampskibsselskab, Trondheim - ERLING JARL
1/1958: 8. januar 1958 brøt det ut brann i skipet, mens det lå ved kai i Bodø. 14 passasjerer mistet livet. Dette førte til brannsikkerheten ombord på skipene ble betydelig forbedret.
1/1981: K/S Oslo Carriers Ltd (A/S Norwegian Shipmanagem) Trondheim - ERLING JARL
1/1982: K/S Oslo Carriers (Parley Augustsson) Oslo - BALDER EARL
/1983: K/S Oslo Carriers (Balder Management A/S) Oslo - BALDER EARL
1/1985: Fekete & Co. A/S, Tønsberg - BALDER EARL
1/1985: Solgt til Belgia for opphugging
Som første nybygde hurtigruteskip etter krigen gikk M/S ERLING JARL fra Trondheim 5.september 1949. Dette skulle bli starten til en ny tidsalder innen Hurtigrutetrafikken. På sin første tur erobret den "Vestfjordens blå bånd" på rekordtid; 3 timer og 35 minutter, -ni minutter raskere enn "Prinsesse Ragnhilds" tidligere rekord. 8.januar 1958 brøt det ut brann i skipet, mens det lå ved kai i Bodø. 14 passasjerer mistet livet. Dette førte til brannsikkerheten ombord på skipene ble betydelig forbedret. 13.mars 1980, klokken 0230, gikk skipet for nordgående med 46 passasjerer ombord, på grunn ved Brattholmen lykt i Steinsundet i Solund. Tett snøvær. Ingen skadet, men skipet var så ødelagt, at det ble senere kondemnert.