M/S Balder Earl

Andre navn
ex Erling Jarl
Kallesignal
LNXC
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1949
Byggenummer
229
Leveringsmåned
august

Tonnasje

Bruttotonnasje:
2.125
Nettotonnasje:
1.140
Dødvekt:
508

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 2500 NHK 508
Bygget av:
A.B.Gøtaverken,Gøteborg. Sverige
Fart:
16 knop

Dimensjoner

Lengde:
81.93m
Bredde:
12,49m
Dypgående:
6,55m
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    8/1949: A/S Det Nordenfjerldske Dampskibsselskab, Trondheim - ERLING JARL
    1/1958: 8. januar 1958 brøt det ut brann i skipet, mens det lå  ved kai i Bodø. 14 passasjerer mistet livet. Dette førte til brannsikkerheten ombord på skipene ble betydelig forbedret.
    1/1981: K/S Oslo Carriers Ltd (A/S Norwegian Shipmanagem) Trondheim - ERLING JARL
    1/1982: K/S Oslo Carriers (Parley Augustsson) Oslo - BALDER EARL
    /1983: K/S Oslo Carriers (Balder Management A/S) Oslo - BALDER EARL
    1/1985: Fekete & Co. A/S, Tønsberg - BALDER EARL
    1/1985: Solgt til Belgia for opphugging

    Som første nybygde hurtigruteskip etter krigen gikk M/S ERLING JARL fra Trondheim 5.september 1949. Dette skulle bli starten til en ny tidsalder innen Hurtigrutetrafikken. På sin første tur erobret den "Vestfjordens blå bånd" på rekordtid; 3 timer og 35 minutter, -ni minutter raskere enn "Prinsesse Ragnhilds" tidligere rekord. 8.januar 1958 brøt det ut brann i skipet, mens det lå ved kai i Bodø. 14 passasjerer mistet livet. Dette førte til brannsikkerheten ombord på skipene ble betydelig forbedret. 13.mars 1980, klokken 0230, gikk skipet for nordgående med 46 passasjerer ombord, på grunn ved Brattholmen lykt i Steinsundet i Solund. Tett snøvær. Ingen skadet, men skipet var så ødelagt, at det ble senere kondemnert.