M/T Rødskjæl I

Andre navn
ex Rødskjæl
Kallesignal
LHDR
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1914
Byggenummer
31
Leveringsmåned
juni

Tonnasje

Bruttotonnasje:
133
Nettotonnasje:
73
Dødvekt:
130

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 220
Fart:
8,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
31,08m
Bredde:
5,82m
Dypgående:
3,13m
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    6/1914: Norsk - Engelsk Mineralolje A/S, Kristiania/Oslo - RØDSKJÆL
    /1940: A/S Norske Shell, Oslo - RØDSKJÆL
    4/1940: Senket av tyske fly i Narvik. Hevet og slept til verksted i Harstad og reparert.
    /1959: A/S Shellbåtene, Oslo - RØDSKJÆL
    /1959: Ny motor:General Motors  BHK 220  Fart: 8,5 knop
    /1965: A/S Shellbåtane (A/S Ofotens D/S) Oslo - RØDSKJÆL
    /1966: Birger Aspen, Trondheim - RØDSKJÆL I
    /1967: Ombygd brønnbåt: BRT:143 t.NET:73 tonn - nytt navn - EPO
    /1971: Ny motor: General Motors   BHK 350  Fart: 9 knop
    /1983: P/E Epo (Birger Aspen) Trondheim - EPO
    3/1987: Nils Birger Aspen, Skjettenhaugen, Trondheim - EPO
    1/1989: Aqua Frakt A/S, Austafjord, Trondheim - EPO
    4/1993: Nordsol A/S, Krakhella, Trondheim - EPO
    6/1997: Loman Fiskeriselskap A/S (Jarle Printzlow, Frekhaug) Trondheim - EPO
    5/2001: Vagsfjell A/S, Tromsdalen, Trondheim - EPO
    10/2005: Torgeirson A/S, Kvaløysletta, Trondheim - EPO
    5/2010: Rolf Lothe, Roan, Trondheim - EPO
    /2011: Still in service/Fremdeles i fart
     
    Maskineri
    Raaoljemotor 2takt enkeltvirkende- 2 cylindere diam.380mm.
    Maskineri bygget ved J& C.G. Bolinders Mek. Verkstads Aktiebolag, Stockholm.