v/H. Larsson-Fedde
00/1904: Bygd som seilfartøy og levert til ukjent eier med ukjent navn.
00/1912: Innsatt motor:
i/1928: Eid av Handelsdepartementet, Oslo under navnet MORILD ( LDBS )
00/1934: nytt call sign: LGVF
00/1940: Solgt til A/S M/K Nordlys III,Hamnes ( Johs.H. Giæver Jr. )Tromsø, nytt navn MORILD I
12/1941: Solgt til Edenhart Larsson, Hammerfest
00/1943: Ombygd i Sagvåg: Brutto: 84 tonn. Net: 26 tonn
00/1944: Ny motor: Wichmann BHK 192 Fart:
00/1963: Ny motor: General Motors BHK 330 Fart:
02/1972: Eid av Kristian Olsen, Ryggefjord, Hammerfest
03/1977: Sprang lekk den 8/3-1977 og sank i Syltefjorden etter skrogsvikt med last av lodde
Besetning: 5 mann
Ikke Passasjersertifikat
Kaptein: Edenhart Larsson, Hammerfest
Leid motorkutter i erstatningsruten:
Tromsø til Finnmark fra 29.12.41 til 26.09.43.
I perioden gjennomførte 6 turer til Hammerfest, 2 til Honningsvåg, 3 til Mehamn,
2 til Båtsfjord og 13 til Vardø og 17 turer til Vadsø, tilsammen 43 turer
med en samlet distanse på 23928 kvartmil.
https://digitaltmuseum.no/011012264764/transport-bat-eksterior-m-k-morild-i
Publikumshenvendelse til Arkivet freds- og menneskerettighetssenter
Ref: Hurtigruteselskapenes Erstatningsrutefart
Tromsø-Finnmark Oktober 1941 til Oktober 1944
ved Einar B. Larsen