M/K Morild I

Andre navn
ex Morild
Kallesignal
LGVF
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1904

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
49
Nettotonnasje:
12

Maskin/motor

Fart:
7

Dimensjoner

Lengde:
76.4'
Bredde:
19.7'
Dypgående:
7.4
  • HISTORIKK:  
    v/H. Larsson-Fedde

    00/1904: Bygd som seilfartøy og levert til ukjent eier med ukjent navn.
    00/1912: Innsatt motor:
       i/1928: Eid av Handelsdepartementet, Oslo under navnet  MORILD   ( LDBS )
    00/1934: nytt call sign:  LGVF
    00/1940: Solgt til A/S M/K Nordlys III,Hamnes ( Johs.H. Giæver Jr. )Tromsø, nytt navn  MORILD I
    12/1941: Solgt til Edenhart Larsson, Hammerfest
    00/1943: Ombygd i Sagvåg: Brutto: 84 tonn. Net: 26 tonn
    00/1944: Ny motor: Wichmann   BHK 192   Fart: 
    00/1963: Ny motor: General Motors   BHK 330   Fart:
    02/1972: Eid av Kristian Olsen, Ryggefjord, Hammerfest
    03/1977: Sprang lekk den 8/3-1977 og sank i Syltefjorden etter skrogsvikt med last av lodde

    Besetning: 5 mann

    Ikke Passasjersertifikat 

    Kaptein: Edenhart Larsson, Hammerfest


    Leid motorkutter i erstatningsruten:

    Tromsø til Finnmark fra 29.12.41 til 26.09.43.

    I perioden gjennomførte 6 turer til Hammerfest, 2 til Honningsvåg, 3 til Mehamn,
    2 til Båtsfjord og 13 til Vardø og 17 turer til Vadsø, tilsammen 43 turer
    med en samlet distanse på 23928 kvartmil. 

     

     

     

     

    Kilder

    https://digitaltmuseum.no/011012264764/transport-bat-eksterior-m-k-morild-i

    Publikumshenvendelse til Arkivet freds- og menneskerettighetssenter

    Ref: Hurtigruteselskapenes Erstatningsrutefart
    Tromsø-Finnmark Oktober 1941 til Oktober 1944
    ved Einar B. Larsen