v/H. Larsson-Fedde.
04/1910: Levert som OCTO til A/S Hekla ( Mail & Holby ) Tønsberg
00/1913: Overført til A/S Hekla ( Mail & Holby ) Kristiania
07/1915: Solgt til A/S D/S Octo ( B. Stolt Nielsen ) Haugesund
06/1918: Minesprengt og senket 13/6-1918 i pos. 4 kvm. East av Zemra Island,Tunis i pos.N 37.08' E 10.54' på reise fra Licata, Sisilia til Cette med 2650 tonn svovel Senket av mine lagt ut fra tysk ubåt UC-22 ( Kapitänleutnant Heino von Heimburg ) Fatøyet hadde falt ut av konvoi fra Trapani til Bizerte grunnet dårlig bunkerskull. Hun ble rammet av en eksplosjon forut og brakk i to. Forskipet sank straks, mens akterskipet kom i brann. 4 mann ble berget av fransk torpdobåt . 16 mann omkom
KAPTEINER:
1910 - 1915:H. Bjelland
1915 - 1916: G.D. Dietrichson
1917 - 1918: Edv. Kristensen
Maskineri
Tripple dampmaskin 3 cylindere diam 19.0"-31.0"-51.0". Maskineri bygget ved North Eastern Marine Engineering Co. Ltd. Sunderland, England. Kjeler samme.
Minnehallen i Stavern skriver:
D/S OCTO ble 13. juni 1918 minesprengt av en mine lagt ut av den tyske ubåten UC-22 ( Kapitänleutnant Heino von Heimburg ) øst for øya Zemra ved Tunis. Skipet var på reise fra Licata, Sicilia til Cette med svovel. Eksplosjonen førte til at skroget brakk i to, 16 personer omkom i forliset og 4 ble senere berget av en fransk torpedobåt.
De som omkom med D/S OCTO:
1.styrmann Jacob Aagesen , Arendal
2.styrmann Johannes Andreassen , Færøyene
Båtsmann J. Hansen, Norge
Donkeymann Sigurd A. Sørensen , Sandefjord
Lemper C. Stillios , Hellas
Fyrbøter A. dos Santos , Portugal
Matros J. Rocha , Portugal
Kokk Frithjof Pedersen , Oslo
Matos K. Karlson , Riga , Litauen
Fyrbøter Johannes Haugen , Bodø
Lettmatros C. A. Holm , Stockholm, Sverige
Stuert Cornelius Grünevald , Nederland
Lemper F. Francsco , Portugal
Fyrbøter V. Ferrera , Portugal
Lettmatros L. Casada , Portugal
Lettmatros Ole Carlsen , Drammen
Se også:
https://minnehallen.no/skip/ds-octo/
https://www.uboat.net/wwi/ships_hit/4527.html
Breddegrad: 37.133333
Lengdegrad: 10.9