D/S Nydalen

Andre navn
ex Kong Frode,ex Sunnland,ex Carham,ex Grevelingen
Kallesignal
LHBV - LEZP
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1920
Leveringsmåned
Juni

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Grunnstøtt/uvær, 31.3.1940
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
625
Nettotonnasje:
283
Dødvekt:
950

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 52
Fart:
8

Dimensjoner

Lengde:
171.1'
Bredde:
28.4'
Dypgående:
12.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    Kontrahert av NV Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaartmij., Amsterdam

    06/1920: Levert som GREVELINGEN til NV Maats Zeevrachtvaart ( A.Jordens Jr ) Rotterdam, Holland
    04/1921: Overtatt av NV Nederlandsche Scheepshypotheekbank, Rotterdam
    07/1921: Solgt til Fulwell S. S. Co. Ltd ( E.T. Dinsdale & Co ) Sunderland, UK, nytt navn  CARHAM
    00/1926: Solgt til T. Young, Sunderland, UK
    00/1927: Overført til T. Young ( T. G. Irving Ltd ) Sunderland, UK.
    00/1929: Solgt til Skips A/S Sunnland ( C. K. Christophersen ) Drammen, nytt navn  SUNNLAND
    00/1931: Solgt til Rederi A/S Sunnland ( Erling Mortensen ) Oslo
    00/1932: Overført til Rederi A/S Sunn ( Erling Mortensen A/S ) Oslo
    00/1933: Overført til Rederi A/S Sunn ( Bucha Godager & Co ) Oslo 
    00/1935: Overført til Rederi A/S Sunn ( Odd Godager ) Oslo
    00/1937: Omdøpt  KONG FRODE
    00/1938: Solgt til Anton Nielsen's Rederi A/S ( Anton Nielsen ) Bergen, nytt navn  NYDALEN
    00/1939: Solgt til A/S D/S Nydalen ( Th. Simonsen ) Odda 
    03/1940: Grunnstøtte på skotskekysten den  31/3-1940 på reise Runcorn til Methill i ballast.
                   
    Brakt flott, men ble kondemnert etter besiktelse.

    Maskineri:
    Triple 3 cyl. diam.13.0"-21.0"-34.0", bygd av J. & A. van der Schuit,
    Papendrecht, Holland,  Kjeler samme.