Namsos KNM b. 1935 x H.J. Bull
Historikk:
1935 - Bygget ved Fredrikstad mek. Verksted, Fredrikstad for Anders Jahres rederi, Sandefjord - H. J. BULL
1939/40 - Kosmos-ekspedisjonen i Sydishavet.
1940 - Rekvirert i juli til bruk i Den norske Marine som - nytt navn - NAMSOS
1941 - Kommando heist 1. januar.
1941-45 - Tjenestegjorde ved Islandsavdelingen fra 13. mars 1941 til 16. mai 1945.
1946 - Kommando firt 1. januar.
1946 - Levert tilbake til rederiet i januar og satt i stand, omdøpt til - H. J. Bull.
1946 - Satt i fangst igjen. Drev fangst fra Hestnes hvalstasjon på Hitra i 1946
1959 - Solgt til Union Whaling, Durban, S. Afrika. Omdøpt A. E. LARSEN. Den var den eldste hvalbåten i flåten da den ble solgt.
1962 - Tatt ut av fangst.
1964 - Hugget i Syd-Afrika.
Tilleggsopplysninger v/ Thor Eickstedt:
4-325 NAMSOS
Hvalbåt / Patruljefartøy.
Tidligere navn: H. J. Bull.
Byggested: Fredrikstad Mek. Verksted, Fredrikstad.
Sjøsatt: 09.1935.
Eier: Hvalfangerselskapet Kosmos A/S (Anders Jahre) Sandefjord.
Depl.: 569 Br. Reg. tonn.
Dim.: 151`x 30,7`x 16,9`.
Maskin: 1- FMV dampmaskin (2HT-2LT) 2200 IHK, 14 kn.
Bunkers: 350 tonn olje.
Aksjonsradius: 7500 n. mil ved 10 kn.
Bestykning:
1- 4`` US MKXII
1- 37mm HA MI (HA = HighAltitude)
4 x 1 0,5 Colt Mg 52 (Colt 12,7 mm)
2 x 1 0.303 Colt Marlin
Synkeminer: 52 stk. Type MkVII 500 lbs, 2- kastere, 2- synkeminerekker.
Adic: Type 123 Trawler.
Besetning: 36 mann.
Rekvirert: 1940.
Komm. fra: 01.1941 til 1946.
Krigsklar: 05.03.1941.
Avdeling: Islands avdelingen 13. 3. 1941 – 16. 5. 1945.
Sjef:
Kapt. ltn. H. F. Meyer 13.03. 1941
Kapt. ltn. Carl Ellingsen 12.07. 1942 – 09.09. 1945
Kapt. ltn. Magnus Skaar 10.09. 1945 -
Skipets historie:
1946 : Returnert eier. Omdøpt H. J. Bull
3. 1959 : Solgt til The Union Whaling Co Ltd. Durban, S. Afrika. Omdøpt A. E. Larsen.
1964: Hugget opp.
H. J. Bull var i sin tid verdens største hvalbåt.
Båten var en av de 16 norske hvalbåter som marinen beslagla i Sør-Afrika i 1940.
De ble sendt til Halifax i Canada for ombygging til patruljefartøy.
7 av disse 16 båtene ble sendt til Storbritannia for ombygging til minesveipere.
Maskineri:
Compound dampmotor 4 sylindere diam. 13,8"-32,3"-32,3"-13,8".
Bygget ved Fredrikstad mek. Verksted, Fredrikstad.
Kjeler samme.
Se også:
http://www.warsailors.com/freefleet/norfleeth1.html
Marinens fartøyer 1939 - 1945 og deres skjebne