D/S Løven II

Andre navn
ex Vaagekallen,ex Bergen II,ex Møre
Kallesignal
LEKK - MDGR
Klasse
DV2A1 med fibord
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1907
Byggenummer
6
Leveringsmåned
Mai

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
218
Nettotonnasje:
135
Dødvekt:
260

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 22
Fart:
7

Dimensjoner

Lengde:
113.2'
Bredde:
19.2'
Dypgående:
14.8'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    BYGD MED TRIPLE MOTOR 3 CYL.  NHK 54

    05/1907: Levert som MØRE til Møre Skjærgaards Dampskibsaktieselskab, Kristiansund N 
    05/1907: Kantret og sank den 15/5-1907 ved Svellingen,Frøya. 5 personer omkom
    06/1907: Hevet, maskinen tatt ut
    00/1909: Solgt til A/S Bergens Bugserbaads Kompani(Arthur B.Sars) Bergen, nytt navn  BERGEN II
    00/1909: Ny motor:C 2 cyl. NHK 22 Fart:7 knop  ommålt: Dødvekt: 260 tonn. Brutto:218 tonn 
    00/1911: Solgt til A/S Vaagekallen ( O.J. Kaarbø ) Svolvær, nytt navn  VAAGEKALLEN
    05/1916: Solgt til O. Moene, Ålesund 
    07/1917: Solgt til Tvedt's Rederi A/S ( Alfred A. Tvedt ) Bergen 
    03/1919: Solgt til A/S Transitkontoret, Bergen 
    00/1922: Solgt til Skibs A/S D/S Vaagekallen ( A. Jacobsen & C. Andersen jr ) Bergen 
    03/1924: Solgt til D/S A/S Vaagekallen ( S.S. Bredal ) Stavanger 
    07/1925: Solgt til D/S A/S Løven ( Haakon Rachlew ) Sandefjord, nytt navn  LØVEN II
    01/1927: Overført til D/S A/S Den Nye Løven ( H. Rachlew ) Sandefjord 
    00/1928: Overført til D/S A/S Den Nye Løven ( Rachlews Kulforretning A/S ) Sandefjord 
    01/1929: Overført til D/S A/S Den Nye Løven ( Haakon Rachlew ) Sandefjord 
    06/1939: Overført til D/S A/S Løven ( Haakon Rachlew ) Sandefjord, nytt navn  NILS JAKOBSEN
    09/1941: Grunnstøtt 26. september 1941, se sjøforklaring.
    00/1951: Ny motor: NORMO    BHK 300   Fart: 8,5  knop
    02/1952: Solgt til Martin Sætre, Mastrevik, Bergen, nytt navn  SÆTRE
    07/1955: Solgt til Olaf Rongevær P/R, Rongevær, Bergen, nytt navn  BALØY
    09/1967: Solgt til Ola Worpvik, Råkvåg, Trondheim, nytt navn  STJØRNFJELL
    00/1974: Ny motor: Caterpillar   BHK 335    
    12/1978: Solgt til Marthon Dahl, Stavanger, nytt navn  BALØY
    06/1980: Solgt til Kristoffer Kristensen, Buøy, Stavanger 
    08/1984: Solgt til Britiske kjøpere, omdøpt  BALOY
    04/1985: Forlatt synkende den 14/4-1985 i pos. N 14.20', W 70.53' på reise Aruba
                    til Den Dominicanske Republic.

    Maskineri
    Compound dampmaskin 2 cylindere diam. 9.3"-20.3",
    bygd ved Mjellem & Karlsen, Bergen. Kjeler samme.


    Se også
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsl.html#Ly