D/S Artensis

Andre navn
ex Gustav Fischer
Kallesignal
LDNV - LCDD
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1921
Byggenummer
258
Leveringsmåned
november

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.792
Nettotonnasje:
1.006
Dødvekt:
2.950

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 200
Fart:
9,25 knop

Dimensjoner

Lengde:
267.8'
Bredde:
42.2'
Dypgående:
17.9'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    11/1921: F. W. Fischer, Rostock, Tyskland - GUSTAV FISCHER
    6/1924: Skibs A/S Artensis (Sigurd Bruusgaard) Drammen - ARTENSIS
    5/1934: Rederi A/B Carl (Gustaf B. Thorden) Brändø, Finland - CARL
    2/1935: Rederi A/B Maud Thorden (Gustaf B. Thorden) Brändø. Finland - CARL
    12/1935: Rederi A/B Carl (Albert F. Krause) Helsingfors, Finland - SIGGY
    9/1936: Rederi A/B Carl (A/B Emil Løfgren) Helsingfors, Finland - SIGGY
    3/1938: Rederi A/B Siggy (A/B Emil Løfgren) Mariehamn, Finland - SIGGY
    /1940: Hondu S. S. Co., Puerto Cortes, Honduras - HONDU
    /1942: Government of Newfoundland (Gen. Manager of the Newfoundland Railway) St. John's, Canada - RANDOM
    /1948: Canadian National Railway Co (Newfoundland Service) St. John's - RANDOM
    /1950: Canadian Government (Ministry of Transport) St. John's, N.F. - RANDOM
    /1961: Lumber & Shipping Co. S. A (A. Fiorates) Panama - RESOLUTE
    /1962: Solgt til opphugging i La Spezia, Italia.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3cylindere, diameter 20,7”–32,3”–51,2”. Maskineri bygget ved Görlitzer Maschinenbau, Görlitz, Tyskland. Kjeler bygget ved Nüscke & Co. AG, Stettin, Tyskland.