D/S Kvaløy

Andre navn
ex Thea,ex August Bröhan
Kallesignal
LGSN
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge

Verft

Navn
Byggeår
1889
Leveringsmåned
mai

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
165
Nettotonnasje:
71
Dødvekt:
230

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK

Dimensjoner

Lengde:
103.7'
Bredde:
20.6'
Dypgående:
10.6'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    BYGD SOM DAMPSKIP: Motor: Compound 2 cyl

    5/1889: O.Bröhan,Cranz an der Elbe, Tyskland - AUGUST BRÖHAN
    /1892: Cranzer Fisch Dampschiffahrts Ges. (O.Bröhan) Cranz a/d Elbe - AUGUST BRÖHAN
    12/1906: Grunnstøtte på Omø,brakt flott og slept til Helsingør, solgt
    /1907: Hilding Larsson, Gøteborg, Sverige - THEA
    /1910: Gadus Fabrikker(Hilding Larsson) Gøteborg, Sverige - THEA
    /1915: Gustav Levin, Gøteborg, Sverige - THEA
    /1918: Fiskeri A/B Thea (Gustav Levin) Gøteborg,Sverige - THEA
    /1921: Fiskeri A/B Thea (Gustav Levin) Flatholmen,Sverige - THEA
    /1924: Fiskeri A/B Thea (F.W.Balkenhausen) Gøteborg, Sverige - THEA 
    1/1928: Solgt til Norge for opphugging, men videresolgt
    7/1928: A/S Claus Clausen (M.Clausen) Haugesund - THEA
    5/1929: D/S A/S Kvaløy, Rspevær, Haugesund - THEA 
    7/1929: Omdøpt - KVALØY
    8/1940: A/S D/S Toregutt (Chr.Mathiesen) Bergen - KVALØY
    9/1940: omdøpt - TOREGUTT
    5/1941: Eilert Østbø, Stavanger - TOREGUTT
    11/1943: Kristian E. Samuelsens Rederi A/S, Oslo - TOREGUTT
    10/1945: Ny motor: Bolinder   BHK 200   Fart; 9  knop - SCANTIC
    1/1954: Jon Ytreland, T. Vesterheim & Kristian E. Samuelsen, Oslo - SCANTIC
    7/1954: Jon Ytreland, T.Vesterheim & Kristian E.Samuelsen, Kopervik - SCANTIC
    1/1956: Kristian E. Samuelsens Rederi A/S, Oslo - SCANTIC
    2/1956: Arnfinn Birkeland P/R,Solsvik,Bergen - SCANTIC
    4/1958: Forliste 25/4 i Vevelstadsundet på reise Mosjøen til Kragerø 1 person omkom.