Bark Kong Sverre

Tonnasje

Bruttotonnasje:
472
Nettotonnasje:
434

Maskin/motor

Dimensjoner

Lengde:
123.0'
Bredde:
29.0'
Dypgående:
16.5'
  • Historikk:


    1877 - Bygget av furutre på Gjømle værft, Grimstad ( Skibsbyggmester Nils Ribe )

    Hjemsted:
    1877 til 1898 - Lillesand
    1898 til 1913 - Kragerø

    Redere:
    1877 til 1886  - Conrad Danielsen, Møglestu, Lillesand. ( Eide 3 / 32 parter )
    1886 til 1895 - Krog & Henschien m/fl. Lillesand
    1895 til 1898 - Henr. Hansen, Lillesand
    1898 - C. Boyer - Nielsen, Kragerø
    1898 - A/S Kong Sverre v/ Fru Anna Nielsen, Kragerø

    Skipsførere:
    1877 , 90 , 93 , 92 og 94 - G. Githmark, Svennevig
    1884 - Anton Githmark, Svennevig
    1890 - Anders Stendal
    1896 - A. Nielsen
    1898 - Claus Boye-Nilesen

    1888 - Reparert i Lillesand

    ank. 26.oktober 1897 - Fra Rotterdam i ballast til Lillesand

    Rigget ved Knudsens verft, Lillesand

    1907 - Nye Kner og Spyd i Kragerø

    Skipet ble beskrevet som fint skip og en førsterangs seiler

    13 manns besetning

    Skipet seilte i isfart mellom Norge og nørdsjølandene også amerikas østkyst.

    Endeligt:
    8.10.1913 - Sunket etter kollisjon med tråler " Gaulois "  i Nordsjøen på reise fra Kragerø til Boulogne i Frankrike  med is.

    Fra Eide Historielag og Torgeir Retterstøl har vi fått følgende: KONG  SVERRE av    LILLESAND

    Tekst bilde "Tyve år på samme skip."

    Midt på bildet sees skipsfører

    Gustav Jensen Gitmark, nederst til høyre sitter Thomas Børresen Auesøy.  Kong Sverre ble – avbrutt av ferier – ført av Gustav Jernsen fra 1877 til 1896. Han var en dyktig skipper. Problemene lå på den økonomiske side; faren Jens Aslagsen Gitmark, eide fjerdeparten i skipet, og sto som følge av partsprinsippet ansvarlig overfor sine medredere. Da disse kom i vanskeligheter, fikk man en hård tid. På den måte skapte partrederiene problemer i vide kretser.