M/T Kollgrim

Kallesignal
LLMK
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1936
Byggenummer
262
Leveringsmåned
juni

Tonnasje

Bruttotonnasje:
8.263
Nettotonnasje:
4.973
Dødvekt:
12.650

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 1120
Fart:
10,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
469.2'
Bredde:
61.1'
Dypgående:
34.5'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    6/1936: Odd Bergs Tankrederi A/S (Odd Berg) Oslo - KOLLGRIM
    9/1939: Soc.Francaise des Transport Petroliers S.A., Le Havre, Frankrike - PICARDIE
    2/1940: Brakk i to i storm 1/2 i pos. 540 n.m. NW av Azorene.Forskipet sank og 12 personer omkom. Akterskipet bjerget og slept til Oman,Agier og lagt opp
    10/1947: Akterskipet kjøpt av Olsen & Ugelstad.Slept til Kiel for påbygges av Howaldtswerke A/S nytt forskip. 
    4/1949: A/S Falkefjell & A/S Luksefjell (Olsen & Ugelstad) Oslo - SIREFJELL
    BRT:8.477 t.NET:4.899 t.Dim:470.4'-61.1'- 34.5'
    /1950: ny  motor: M.A.N.   BHK 4000    Fart: 12,5  knop
    12/1955: Ombygd Bilcarrier i La Spezia.DWT:12.180 t.BRT:8.589 t. Net:4.811 tonn. DIM: 486.8'- 51.1'- 27.0'
    /1959: A/S Dovrefjell,Falkefjell & Luksefjell (Olsen & Ugelstad) Oslo - SIREFJELL
    10/1961: Solgt til Bermuda rederi som resolgte henne til Japan for opphugging. Ankom. Hirao 2/10-1961
                 

    Dieselmotor 2 takt enkeltvirkde. 6 cylindere diam. 450x1200 mm. B&W Lisensbygget ved Eriksberg Mekaniske Verkstads, Gøteborg.