Hjemmeflåten 2.verdenskrig.
1911 - Levert som hvalbåt fra Smith's Dock Co. Ltd., Middlesbrough til A/S Ørnen v/Søren L.Christensen, Sandefjord - HAUKEN II
1928 - Overført/solgt til Norwegian Bay Whaling Co A/S v/A/S Thor Dahl - HAUKEN II
1931 - Solgt til Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S v/A/S Thor Dahl - HAUKEN II
1932 - Solgt til Thorland Limited v/A/S Thor Dahl, Sandefjord/ London for fiske av torsk og kveite ved Grønland
1936 - Solgt til Hadarøy A/S, Ulstein etter feilslått fiske på Grønland, og omdøpt HARDARØY - M-29-U (selskapets eiere: Harald Teigene, Ottar Teigene, Arthur Teigene, Leif Moldskred, Arne Molskred, Sigurd Urke, Toralf J. Vik, Nils Rinde, Johs. N. Osnes, O. Sellevold, Johan L Garshol, Elias Garshol). Forlenget og reparert på Liaaen mek. Verksted, Ålesund. Ny lengde: 125.5', ny tonnasje: ca. 207 brt, 74 nrt. 1939 Nytt maskineri innstallert ved Haugesund Slip. En Deutz diesel motor på 400 BHK
18/1940 - Beslaglagt av tyskerne nytt navn - V5108 FOHN
12/1941 - Grunnstøtte syd av Kapellneset under slaget ved Måløy. Det tyske mannskapet ble tatt til fange av engelske marine. Av et mannskap på 20 greide fire å gjømme seg. De resterende 16 ble fraktet til England. Båten ble skutt i brann og senket ved artelleri.
1942 - Hevet og hugget i oktober.
Maskineri:
Trippel dampmaskin 3 sylindere diam. 12.3"-20.0"-34.0".
Bygget ved W. V. V. Lidgerwood, Coatbridge.
Kjeler bygget ved Palmers S & I Co. Hebburn on Tyne.
Se også:
http://www.warsailors.com/homefleet/shipsh1.html#Haa
http://thor-dahl.lardex.net/skip/skipstekst/1911hauken.htm