Skonnertskip Gazelle

Verft

Navn
Byggeår
1884
Leveringsmåned
Januar

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Ble senket:

Tonnasje

Bruttotonnasje:
288
Nettotonnasje:
257

Maskin/motor

Dimensjoner

Lengde:
125.4'
Bredde:
28.2'
Dypgående:
11.6'
  • Historikk:
    v/ Odd Birkeland.

    1/1884 Levert fra byggeverft til Bjørn Henrich jr. m/fl. Kragerø - GAZELLE
    1895 - Overført til Bjørn Henrich jr. Kragerø - GAZELLE
    1896 - Solgt til Anon Natvig m/fl. Kragerø - GAZELLE
    1901 - Solgt til K.F. Langfeldt, Kristiansand - GAZELLE
    1902 - Overført til Rederi A/S Gazelle v/ K.F. Langfeldt, Kristiansand - GAZELLE
    10.5.1917 - Senket av tysk U-båt U 62 ( Kapitänleutnant Ernst Hashagen ) i posisjon 49.45N og 10.50V (80 kvm. SV av Fastnet), på reise fra St Mare, Haiti til Le havre med Longwood.
    Fartøyet ble stanset med tre varselskudd. Under arbeidet med å gå fra borde, ble beskytningen gjennopptatt. Etter kontroll av  livbåter og papirer, ble fartøyet så skutt i senk. Da livbåten ble beskadiget av splinter underskytingen, bad man om å bli tatt opp, men fikk til svar at det hadde gått bedre om man ikke hadde somlet slik med å gå fra borde, hvoretter U-båten forsvant. Besetningen greide å tette de værste lekkasjene, men en mann måtte øse hele tiden. Etter 31 timer ble man tatt opp av  en britisk patruljebåt og ført til Queenstown.

    Skipsførere
    1883 - N.A. Blankenberg
    1896 - N.H. Rohold og B.Bagge
    1900 - G.S. Johansen og S. Jacobsen
    1909 - A. Langfeldt
    1914 - L. Thorkildsen
    1917 - Einar Falck
    1917 - G. Sophus Johansen

    Beretning om Skonnert Gazelle av Kristiansand v/ Thor Eickstedt

    Skonnert «GAZELLE»

    10. mai 1917

    Skonnerten «Gazelle» forlot St. Mary på Haiti 26. mars 1917 lastet med logwood bestemt for Le Havre i Frankrike.  Reisen gikk greit med vekslende vær og vindforhold til omkring klokken 6 om morgen torsdag 10. mai.  Da dukket plutselig en tysk ubåt opp tvers til lovart.  Den skjøt tre varselskudd i rask rekkefølge.  Alle mann ble kalt på dekk.  Man lot «Gazette» gå over stag slik at livbåten kunne settes på vann på le side.  Mens mannskapet holdt på med dette, ble det avfyrt flere skudd som traff så tett ved fartøyet at det sprutet vann opp på dekk.  Under arbeidet med å få livbåten på vannet ble det slått flere hull på den slik at den lakk.

    Kaptein G. Sophus Johansen fikk nesten ikke med seg noen klær eller eiendeler.  Noen av mannskapet fikk tatt med seg litt undertøy.  Det kom signal fra ubåten om å komme bort til den.  Det ble spurt om hvor «Gazelle» kom fra og hvilken last man hadde.  Fartøyets papirer ble beordret overlevert til ubåtsjefen som beholdt dem.  Kaptein G. Sophus Johansen gjorde oppmerksom på at livbåten lakk og fikk til svar at det var deres egen feil.  Deretter begynte ubåten å skyte på «Gazelle» med granater.  Etter at det var blitt avfyrt ca. 15 skudd begynte «Gazelle» å synke og forsvant med baugen først.

    Ubåten dro deretter bort og overlot mannskapet til sin egen skjebne.  Seilene på livbåten ble satt, og ved hjelp av årene holdt man seg i østlig retning.  Det lyktes å stanse noe av lekkasjen, men ikke mer enn at en mann måtte øse kontinuerlig for å holde livbåten flytende.

    Slik holdt de det gående i 31 timer. Da dukket et dampskip opp syd for livbåten.  Kaptein Johansen og hans mannskap tok ned seilene og rodde bort til dampskipet som viste seg å være fra den engelske marine.  Alle ble tatt om bord, og fredag 18. mai ble de satt i land i Queenstown i Cork i Irland i god behold.

    Skonnerten «Gazelle» var på 276 nto.reg.tonn, 120 fot lang, 26,5 fot bred, 12,2 fot dyptgående og var bygd av tre i 1883 i Kragerø.  Fartøyet var krigsforsikret for NOK 56.000.

    Det var UC 62.  Ubåt type UC-II. Kapitänleutnant Ernst Hashagen som senket «Gazelle» i posisjonen 49.45N10.50W

    Se også:
    https://www.uboat.net/wwi/ships_hit/7046.html

     

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 49.75
    Lengdegrad: -10.833333