v/Einar Ottarsen Onsøien
25.3.1929: Partsrederi v/Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg - TEMPLAR
9.4.1940: Lå i Oslo ved tysklands overfall på Norge
10.8.1940: Beslaglagt av tyske marine
23.11.1940: SPERRBRECHER 17
17.5.1945: Gjenfunnet i Kiel, og tilbakelevert rederiet og tauet til Malmø, Sverige for reparasjon - TEMPLAR
5.7.1947: Ferdig reparert, gjeninnsatt i rederiets linjefart
10.1.1948: På reise Macassar via Rotterdam til Oslo oppsto en undervannsexplosjon, antatt å være mine i posisjon 52..48.03N/04.31Ø.
13.1.1948: Ankom Stavanger med dekk- og maskinskade
/1953: Nytt maskineri installert i Hamburg, Vest-Tyskland
15.12.1961: Solgt til Achilles Frangistas, Beirut, Libanon - KATERINA
/1967: Rea Shipping Co Ltd, Kypros KATERINA
20.1.1970: Ankom Shanghai, Kina, hugget av China National Machinery Import and Export Corporation.
Maskineri
2 x 8 cylindre SCSA diselmaskiner, tilsammen 7000 ihk. 2 propeller, bygget av Deutsche Werke A.G. Kiel, Tyskland.
1953: nytt maskineri; 2 x 5 cylindre totalt 7.900 ihk. bygget av Howaldtswerke A.G., Hamburg, Vest-Tyskland på lisens fra MAN .
DNV Register, diverse årganger,
Sjøfartsdirektoratets "Lappebøker" Templar
Warsailorscom/homefleet