M/S Templar

Kallesignal
LDIN
Klasse
Lloyd's +100A1with fbd carrying veg.oil in MT and tunnel tanks
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1929
Byggenummer
221
Leveringsmåned
mars

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
6.749
Nettotonnasje:
4.047
Dødvekt:
10130 / 12475

Maskin/motor

Fart:
14,5

Dimensjoner

Lengde:
481.8' o.a. 461.4' pp
Bredde:
60.6'
Dypgående:
29.0'
  • Historikk
    v/Einar Ottarsen Onsøien

    25.3.1929: Partsrederi v/Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg - TEMPLAR
    9.4.1940: Lå i Oslo ved tysklands overfall på Norge
    10.8.1940: Beslaglagt av tyske marine
    23.11.1940: SPERRBRECHER 17
    17.5.1945: Gjenfunnet i Kiel, og tilbakelevert rederiet og tauet til Malmø, Sverige for reparasjon - TEMPLAR
    5.7.1947: Ferdig reparert, gjeninnsatt i rederiets linjefart
    10.1.1948: På reise Macassar via Rotterdam til Oslo oppsto en undervannsexplosjon, antatt å være mine i posisjon 52..48.03N/04.31Ø.
    13.1.1948: Ankom Stavanger med dekk- og maskinskade
    /1953: Nytt maskineri installert i Hamburg, Vest-Tyskland
    15.12.1961: Solgt til Achilles Frangistas, Beirut, Libanon - KATERINA
    /1967: Rea Shipping Co Ltd, Kypros KATERINA
    20.1.1970: Ankom Shanghai, Kina, hugget av China National Machinery Import and Export Corporation.


    Maskineri
    2 x 8 cylindre SCSA diselmaskiner, tilsammen 7000 ihk. 2 propeller, bygget av Deutsche Werke A.G. Kiel, Tyskland.

    1953: nytt maskineri; 2 x 5 cylindre totalt 7.900 ihk. bygget av Howaldtswerke A.G., Hamburg, Vest-Tyskland på lisens fra MAN .

    Kilder

    DNV Register, diverse årganger, 

    Sjøfartsdirektoratets "Lappebøker" Templar

    Warsailorscom/homefleet