M/K Queen of the Fleet

Verft

Navn
Byggeår
1872

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig

Tonnasje

Bruttotonnasje:
56
Nettotonnasje:
22

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 86
Bygget av:
J & C. O. Bolinders Mek. Verkstad AB, Stockholm.
Fart:
7

Dimensjoner

Lengde:
66.6'
Bredde:
18.8'
Dypgående:
8.7'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    00/1872: Levert som QUEEN OF THE FLEET til ukjent eier, UK
    00/1900: Solgt til  Feddersen & Nissen, , Hammerfest   som Seil sælfanger
    05/1913: Solgt til Arne Olsen, Elvebakken, Hammerfest ( F-12-A )
    00/1913: Innsatt motor:  av ukjent type   BHK 32   Fart:
    00/1916: ny motor: Bolinder    BHK 86   Fart: 7  knop
    03/1939: Solgt til Karl Anker Pettersen, Hammerfest
    00/1944: Ombygd i Risør: Brutto: 86 tonn. Net: 32 tonn. Dim: 79.5'- 19.2'- 8.9'
    06/1948: Overført til Karl Anker Pettersen, Tromsø
    03/1954: Overført til Karl Anker Pettersen, Hammerfest, omdøpt NY-QUEEN
    10/1963: Grunnstøtte den 31/10-1963 ved Vargsund da rormannen sovnet, 
                   på reise Indrefjord til Alta i ballast, Totalforlis

    Besetning: 5 mann

    Ikke Passasjersertifikat 

    Kaptein: Karl Pettersen, Hammerfest


    Leid motorkutter i erstatningsruten:

    Tromsø til Finnmark fra 8.11.41 til 24.16.42.

    I perioden gjennomførte 7 turer til Hammerfest, 6 til Honningsvåg, 1 til Mehamn,
    6 turer til Vardø, tilsammen 20 turer med en samlet distanse på 7880 kvartmii.

     

    Kilder

    Ref: Hurtigruteselskapenes Erstatningsrutefart
    Tromsø-Finnmark Oktober 1941 til Oktober 1944
    ved Einar B. Larsen