D/S Loch Tay

Kallesignal
MHJG
Klasse
LR100A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1893
Byggenummer
676
Leveringsmåned
Desember

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig

Tonnasje

Bruttotonnasje:
5.474
Nettotonnasje:
3.309

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 407 Ihk 2593
Fart:
11 knop

Dimensjoner

Lengde:
410.0'
Bredde:
49.3'
Dypgående:
30.2'
  • Historikk:

    12/1893 - Levert fra Palmers' Shipbuilding & Iron Co. Ltd., Newcastle, UK for Dundee Loch Line Steam Ship Co. Ltd. v/ Andrew Leitch, Dundee, UK - LOCH TAY
    1911 - Solgt til A/S Australia Whaling Co. v/ Chr. Monsen, Tønsberg.  (Ombygget til datidens største og mest komplett utstyrte hvalkokeri ved Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg).
    1914 - Selskapet ble oppløst og LOCH TAY ombygget til lasteskip.  Deretter utleid til Chr. Nielsen, Larvik. Satt inn i ordinær fraktefart ved utbruddet av WW1
    1916 - Ble sittende fast i pakkisen ved Newfoundlandsbankene i 10 dager mens hun var på reise fra Rotterdam, Nederland til New York, NY, USA i ballast.
    23.10.1918 - Grunnstøtte og ble vrak ved Cap Ruby, Marokko mens hun var på reise fra La Plata, Argentina til Gibraltar for ordre med en last hvete.


    Maskineri:
    Tiple dampmaskin. 3cylindret, diameter 28.0”-45.0”-74.0”. Maskineri bygget ved Palmers' Shipbuilding & Iron Co. Ltd., Newcastle, UK. Kjeler samme.


    Se også:
    100195837.pdf (nytimes.com)