M/S Kajava

Andre navn
ex Hjuldamper Hararanda
Kallesignal
OFBU
Nasjonalitet
Finland flaggFinland
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1894
Byggenummer
227
Leveringsmåned
Juni

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
165
Nettotonnasje:
90
Dødvekt:
250

Maskin/motor

Fart:
11,7

Dimensjoner

Lengde:
121.0'
Bredde:
19.7'
Dypgående:
7,.5'
  • HISTORIKK:  
    v/H. Larsson-Fedde

    06/1894: Levert som Hjuldamper HAPARANDA til Ångfartyg Föreningens A/B i Haparanda
                   ( C.F. Carlsson) Haparanda, Sverige
    04/1910: Solgt til Trafik A/B Haparanda ( C.F. Carlsson ) Haoaranda, Sverige
    00/1917: Overført til Trafik A/B Haparanda ( Gustaf Edlund ) Haparanda, Sverige
    06/1920: Ommålt: Brutto: 246 tonn. Net: 155 tonn.
    00/1930: Overført til Trafik A/B Haparanda ( Karl Styrman ) Haparanda, Sverige
    00/1931: I opplag i Granviks havn, Seskarö, Sverige
    05/1934: Utgått av registeret som opphugget
    02/1936: Skroget solgt til Matti E. Korpi, Himanka, Kemi, Finland
    10/1936: Oppbygd som lastefartøy med to dieselmotor fra Eriksberg.  BHK 120   Fart:
                   Ommålt: Brutto: 165 tonn. Net: 90 tonn. nytt navn  KAJAVA
    06/1939: Solgt til Anselm Sundman, Mariehamn, Finland
    07/1941: Solgt til Helmi Salonen, Helsingfors, Mariehamn, Finland
    01/1942: Solgt til Valter Granberg, Granø, Mariehamn for trafikk langs norskekysten
    10/1944: Beslaglagt i Narviks havn av Seetransport Norwegen in Auftrag des
                   Oberkommando der Kriegsmarine.
    00/1945: Tilbakeført til Valkom Rederi A/B ( Valter Granberg ) Mariehamn, Finland
    12/1945: Grunnstøtte ved Kopparholmene, sør av Arkösund den 23/12-1945
    12/1946: Grunnstøtte i dårlig vær utenfor Lövikslandet, nprd ab Härnösand den 4/12-1946
    01/1948: Solgt til Salon Laiva O/Y ( Joann Salem ) Mariehamn
    11/1950: Solgt til Torsten Rudilf Bostrøm & Tycho Johannes Öhlund ( Torsten Bostrøm ) Kalix,
                   Sverige , nytt navn  TROLLÖ
    03/1951: Ommålt: Brutto: 178 tonn. Net: 124 tonn
    00/1952: Ny motor: Penta   BHK 264   Fart:
    08/1954: Solgt til Gustaf Rudolf Bøström, , Båtskärnäs, Sverige
    09/1956: Solgt til Thorvald Urne Rudolf Rubin, Djurö, Möja, Sverige, nytt navn  NORDANVIND
    00/1966: Ny motor: Scania    BHK 300     Fart:
    08/1974: Solgt til Jansson & Co. H/B ( Gunnar Herbert Johansson ) Värmdö, Sverige
    09/1979: Overført til Jansson & Co. A(B, Värmdö, Sverige
    00/1980: Omb. ved Kummelnäs Varv, Nacka.Brutto:297 tonn. Net:78 tonn. Dim:45,22-6,00-1,82m
    00/1980: Ny motor: Scania   BHK 470   Fart:
    07/1994: Solgt til Westerbergs Grus A/B, Värmdö, Sverige
    00/2003: Ny motor: Scania   BHK 720   Fart:
    00/2024: Fremdeles i fart/ Still in service