Historikk:
6/1874 - Bygget som TYR av Bonnesenska varvet, Malmö, Sverige for A/B Svea, Stockholm, Sverige. Under prøveturen 04/06 ble kullforbruket funnet å være for høyt så Svea besluttet å ikke ta i mot fartøyet og det ble tilbakelevert til verkstedet.
8.12.1874 - Solgt til Det Forenede Dampskibs Selskab, København, Danmark - nytt navn - RESERVEN
28.7.1888 - Solgt til Madsen & Jespersen m. fl., Stavanger.
18.10.1902 - Sprang lekk i Nordsjøen i posisjon 56.16N-04.47Ø mens hun var på reise Stavanger til Blyth, England i ballast. Da pumpene var blitt ubrukelige ble fartøyet satt i brann og forlatt. Alle ble berget.
Maskineri:
Compound dampmaskin, 4 cylindere diameter 2x12.2" - 2x25.0". Maskineri bygget ved Burmeister & Wain, København, Danmark. Kjeler samme.
1896 - Kjeler bygget ved Stavanger Støberi & Dok, Stavanger.
Breddegrad: 56.2667
Lengdegrad: 4.47