M/K Helt

Tonnasje

Bruttotonnasje:
61
Nettotonnasje:
24

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 194
Bygget av:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset
Fart:
8,5

Dimensjoner

Lengde:
72.8'
Bredde:
19.0'
Dypgående:
8.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    00/1932: Levert som HELT til Ingebrigt Bakke & Konrad Hamre, Steinsland, Bergen
    00/1934: Solgt til C. Benestad, Kristiansand S
    05/1937: Solgt til Paul M. Solsvik, Sotra, Bergen
    00/1937: Forlenget 8.3'- Brutto: 72 tonn. Net: 38 tonn
    12/1950: Solgt til Ludvig Paulsen, Vedavågen, Bergen
    07/1952: Overført til Ludvig Paulsen, Vedavågen, Kopervik
    08/1956: Solgt til Gunvald Ottesen, Sagvåg, Kopervik
    04/1959: Solgt til Gunnar Andersen, Kil, Kragerø
    08/1963: Solgt til Nils Urangsæter, Urangvåg, Bømlo, Kragerø
    01/1968: Solgt til Erling Leiren, Stamneshella, Kragerø
    05/1973: Solgt til P/R Richard Veland, Landås, Kragerø
    11/1976: Solgt til Bjørn Jakob Vevle, Skyggestrand, Bergen
    12/1990: Solgt til Børje Møster, Laksevåg, Bergen
    03/1994: Solgt til M/K Helt, Isdalstø, Bergen
    07/1994: Ommålt: Brutto: 71 tonn. Net: 21 tonn
    09/1997: Solgt til Stiftelsen Helt, Isdalstø, Bergen
    05/2000: Solgt til Per Olav Baarli, Stathelle, Kristiansand S
    10/2001: Overført til Per Olav Baarli, Bergen
    03/2004: Solgt til Arne Thorstein Holkestad, Vallersund, Trondheim
    11/2015: Overført til Bjugn Sparebank, Bjugn, Trondheim
    00/2023: Fremdeles i fart/ Still in service

     

    Besetning: 5 mann

    Ikke Passasjersertifikat 

    Kaptein: Olav Isaksen


    Leid motorkutter i erstatningsruten:

    Tromsø til Finnmark fra 19.5.43 til 5.7.47.

    I perioden gjennomførte 2 turer til Honningsvåg, 2 til Båtsfjord og 1 tur til Vadsø,
    tilsammen 5 turer med en samlet distanse på 2488 kvartmii.

     

    Kilder

    Ref: Hurtigruteselskapenes Erstatningsrutefart
    Tromsø-Finnmark Oktober 1941 til Oktober 1944
    ved Einar B. Larsen