M/S Clipper

Kallesignal
JWXU
Klasse
DNV1A1-I
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1958
Byggenummer
189
Leveringsmåned
Juni

Tonnasje

Bruttotonnasje:
130
Nettotonnasje:
78

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Bhk 454

Dimensjoner

Lengde:
83.7'
Bredde:
20.3'
Dypgående:
8.4'
  • Historikk:

    6/1958 - Levert fra Kristiansands mek. Verksted, Kristiansand til Skibs-A/S Dalfonn & Sigval Bergesen v/ Sigval Bergesen, Stavanger - CLIPPER
    1961 - Nye motorer installert: 2 dieselmotorer, General motors. 2-takt/enklv., hver V12-sylinder, syl. dim.: 108 x 126 mm. Samlet 560 BHK ved 1800-600 o. min. Bygget av General Motors Corporation, Detroit, Michigan, USA.
    1968 - Solgt til Stavanger Fjord Sightseeing A/S, Stavanger.
    1/1975 - Solgt til Nils Agasøster, Rubbestadneset/Stavanger nytt navn - GENERALEN
    3/1980 - Solgt til A/B Grundstenen, Kalmar, Sverige - nytt navn - SOLÖN AF KALMAR (Videresolgt til A/B Kalmarsundfart, Kalmar).
    1982 - Nytt navn - FYRIS VIKING
    1982 - Nytt navn - DROTTNING SILVIA
    5/1983 - Solgt til Rederi-A/B Karl XII (Oskar Fredriksborg, Rindö), Stockholm, Sverige.
    1984 - Solgt til Båtresturang G VII A/B, Stockholm.
    1987 - Solgt til Rederi-A/B Karl XII, Stockholm. Nye motorer installert: 2 dieselmotorer, Scania DSI 11. 539 BHK. (Motorene sto tidligere i MS WAXHOLM II).
    1991 - Solgt til Föreningsbanken Särna-Idre, Idre/Stockholm.
    1993 - Solgt til Rederi-A/B Amora, Stavsnäs, Sverige. Satt in i trafikk i Gävles skjærgård i ruten Gävle–Engeltofta–Limöen samt charter i Stocholms skjærgård i lavsesongen.
    2006 - Nye motorer installert: 2 dieselmotorer, Scania DSI 14. 850 BHK.
    8.7.2010 - En av propellene havarerte. Skipet tatt til Kummelnäs Varv, Nacka, Sverige for reparasjon. Tilbake i fart 10/07.
    1918 - Fremdeles i drift.


    Maskineri:
    2 stk. dieselmotorer, 2takt enklvirkende, hver 6-sylindere diameter 126 x 142 mm. Maskineri bygget ved General Motors Corporation, Detroit, Michigan, USA.