D/S Spec

Andre navn
ex John Bowes
Kallesignal
LNCH
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1852
Byggenummer
2
Leveringsmåned
Juli

Tonnasje

Bruttotonnasje:
421
Nettotonnasje:
247

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 70
Fart:
9

Dimensjoner

Lengde:
150.0'
Bredde:
25.7'
Dypgående:
15.6'
  • HISTORIKK:  
    v/H. Larsson-Fedde

    07/1852: Levert som JOHN BOWES til Iron Screw Collier Co ( C.M. Palmer & Co ) Newcastle, UK
    00/1873: Solgt til B.G. Barnett, London, UK
    00/1883: Ny motor: Compound 2 cyl.   NHK 66   Fart: 9  knop
    00/1885: Overført til Barnett Brothers, London, UK
    00/1896: Solgt til John Bowes S.S. Co. Ltd ( J. MacKenzie ) London, UK
    00/1897: Solgt til C.H. Pile, London, UK
    00/1898: Solgt til A/S Spec ( Hans Blom & Frithjof Ohlsen, Fredriksværn, nytt navn  SPEC
    00/1899: Solgt til Rederi A/B Transport ( J.E. Olson ) Gøteborg, Sverige, nytt navn  TRANSIT
    00/1908: Solgt til T. de Ybarary, Bilbao, Spania, nytt navn  CAROLINA
    00/1920: Solgt til Cia. Naviera Fierros SA, Gijon, Spania, nytt navn  VALENTIN FIERRO
    00/1933: Omdøpt  VILLA SELGAS
    10/1933: Sank i storm i oktober 1933  mellom Bilbao & San Sebastian med jernmalm


    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 2 cylindere diam. 16.0"-36.0",
    bygd ved M. Paul & Co. Dumbarton, Skottland.