M/S Dido

Andre navn
ex Pionier I, ex Njord, ex Sunkist
Kallesignal
LJNM
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1919
Byggenummer
216
Leveringsmåned
November

Tonnasje

Bruttotonnasje:
483
Nettotonnasje:
235
Dødvekt:
560

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 320
Bygget av:
J & C. O. Bolinders Mek. Verkstad AB, Stockholm.
Fart:
7,5

Dimensjoner

Lengde:
175.2'
Bredde:
28.1'
Dypgående:
12.2'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    11/1919: Levert som SUNKIST til Rederi A/B Sun ( Rafael Sundblom ) Mariehamn, Finland
    03/1920: Solgt til O/Y Meri Ltd ( Karl F. Kuula ) Åbo, Finland
    12/1921: Solgt til Hugo Sandbacka ( W. Johnsen & Co ) Åbo, Finland
    04/1924: Solgt til Wasa Nordsjø Ångfartygs A/B ( Karl Kutren ) Wasa, Finland, nytt navn  NJORD
    12/1925: Solgt til Finska Ångfartygs A/B, Helsingfors, Finland
    10/1926: Solgt til Pargas Kalkbergs A/B, Pargas, Åbo, Finland
    08/1935: Solgt til Pionier Towarzystwo Okretowa Spz(Witalis Milanowski)Gdynia, nytt navn PIONIER I
    07/1937: Solgt til D/S A/S Saga ( D. Anfindsen & C. Skogland ) Haugesund, nytt navn  DIDO
    11/1938: Grunnstøtte i november på Tveitøyene ved Huglo. Brakt flott. Reparert
    01/1939: Kantret og sank i nordsjøen den 7/1-1939 i pos. 95 n.m. SW av Utsira på reise Odense
                    til Lossiemouth, Skottland med korn. 1 person omkom.