v/H. Larsson-Fedde.
BYGD AV TRE
05/1872: Levert som BRUXELLES til I. Kallevig & Søn, Arendal (Rigget som skonnert)
00/1877: Ommålt: Brutto: 136 tonn. Dim:99.4'- 22.4'- 10.8'
03/1883: Solgt til L.Sørensen m.fl., Arendal
04/1885: Solgt til Axel Herlofson, Arendal, nytt navn FRANKLIN
00/1885: Innsatt motor:Compound 2 cy. NHK12 IHK 55 Fart:4 knop
00/1886: Overført til A/S Polarstjernen ( Knutsen & Herlofson ) Larvik
00/1888: Solgt til A/S Oceana ( Chr. Christensen ) Sandefjord
12/1895: Solgt til A/S Oceana ( Johan Bryde ) Sandefjord
00/1905: Solgt til A/S Oceana ( Jean B. Linaae ) Sandefjord
00/1910: Solgt til A/S Oceana ( Haldor Virik ) Sandefjord
00/1913: Solgt til Einar H. Lervik m.fl., Kristiansund N
00/1914: Solgt til A/S Valsøfjords Fragteselskab (E.H. Lervik ) Kristiansund N
00/1915: Solgt til Josef R. Norman, Bodø
00/1937: Overført til Tord Normann m.fl., Bodø
00/1938: Overført til A/S D/S Franklin ( Tord Normann ) Bodø
00/1944: Ny motor: Union BHK 160 Fart: 7 knop
00/1947: Solgt til Knut Lunde, Ølen, Bergen
00/1948: Further information unknown/videre skjebne ukjent
Kapteiner:
Søren Andersen
John A. Stousland
1900 - N. Olsen
1908 - O, Henriksen
1910 - Lars Jensen
1913 - M. NIELSEN
1913 til 1915 - Einar H. Lervik
1915 - Josef R. Normann
Seil rigget som 3 mastet barkentin med damp hjelpemotor.
1 stempel dampmaskin (steam reciprocating), compound. 2-sylinder, syl. diam.: 10.3’’–18.5’’, slag/stroke: 15,0’’. 23 NHK. Bygget 1985 av Akers Mek. Værksted, Kristiania.