11/1913 - Levert fra Fredriksstad Mekaniske Verksted, Fredrikstad for A/S Vølund (Adolf Andersen), Bergen - VØLUND 1914 - Solgt til A/S Atlas (Peder Johannessen), Tønsberg. 1915 - Tilbakeført til A/S Vølund (Adolf Andersen), Bergen. 29.3.1917 Solgt for til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondhjem. Skipet ble overtatt i China og satt i fart i amerikanske farvann. 1918 - I Middelhavs fart. 1919 - I fart mellom Syd-Amerika og Finland. 1920 - Brann i stykkgodslasta under lossing i London, England. 1921 - Nytt navn - OTTAR JARL 22.3.1924 - Sank etter kollisjon med britiske D/T BRITISH PRINCESS i posisjon 53.11N-01.18.30Ø mens hun var på reise fra London og Tyne, England til Antwerpen, Belgia og Barcelona, Spania med kull og stykkgods.
Maskineri: Triple dampmaskin, 3-cylindre, diam.: 20.5"–33.0"–56,0". Maskineri bygget ved Fredrikstad Mek. Verksted, Fredrikstad. Kjeler samme.