D/S Alten

Verft

Navn
Byggeår
1906
Byggenummer
121
Leveringsmåned
Februar

Tonnasje

Bruttotonnasje:
216
Nettotonnasje:
143
Dødvekt:
65

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 55

Dimensjoner

Lengde:
127.0'
Bredde:
19.9'
Dypgående:
9.0'
  • Historikk:

    2/1906 - Levert fra Trondhjems Mek. Værksted, Trondhjem til NFDS, Trondhjem - ALTEN
    (Forlot 24/02 Trondhjem for å settes inn i Altaruten).
    7/1915 - Solgt til A/S Vestfinmarkens D/S (C. Robertson), Hammerfest. Fortsatte i Altaruten.
    3/1916 - Solgt til Finmarkens Amtsrederi, Hammerfest.
    1/1918 - Grunnstøtte ved Stallogargo i Kvalsundet ved avgang Repparfjord. Trukket av grunnen av BRYNILEN.
    7/1920 Trakk D/S FINNMARKEN av grunnen på Loppa.
    Slepte i september lasteskipet FAGERHEIM til lands etter maskinhavari.
    27.2.1924 - Kolliderte med NFDS DS ERLING JARL ved Vadsø.
    1/1926 - Eierselskapet endret navn til Finmark Fylkesrederi, Hammerfest - nytt navn - ALTA
    1929 - Ny propell installert.
    1930 - Oppgradert 3. klasse.
    25.6.1931 - Grunnstøtte ved Krampenes.
    1/1934 - Eierselskapet endret navn til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest.
    1935 - I vinterrute fra Hammerfest til Oksevåg via kythavner og retur.
    16.12 - 1938 - Kolliderte utenfor Honningsvåg med tysk tråler BAHRENFELD som sank.
    1940 - WWII Hjemmeflåten.
    1942 - I rutefart fra januar på Hammerfest til Kirkenes.
    1943 - Angrepet med torpedo under lossing i Kiberg. Fra verksted i Harstad i oktober. Angrepet av ubåt utenfor Omgang ved utløpet av Tanafjorden.
    1944 - Rekvirert i oktober av tyske myndigheter for tur fra Kirkenes.
    1945 - Levert fra verksted. Satt inn i rute Tromsø-Kirkenes.
    30.9.1946 - Grunnstøtte og sank 30/09 på Molvikskjæret ved Makkaur.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 11.0"-18.5"-30.0". Maskineri bygget ved Tronhjems Mek. Værksted, Trondhjem. Kjeler samme.