M/S Lofotferje VIII

Kallesignal
LDAO
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1976
Byggenummer
2/34
Leveringsmåned
Juni

Tonnasje

Bruttotonnasje:
167
Nettotonnasje:
65

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Bhk 460
Fart:
11

Dimensjoner

Lengde:
30.8m
Bredde:
9.2m
Dypgående:
3.99m
  • Historikk:

    11.6.1976 - Levert med skrog fra Statlandverftet A/S, Nord-Statland/levert fra Trønderverftet A/S, Hommelvik for A/S Lofoten Trafikklag, Leknes - LOFOTFERJA VIII (I rute på Smorten-Lyngvær).
    6/1977 - I rute på Aresvik-Henden og Ervik-Renal for MRF, Molde.
    10/1979 - Lagt opp i Molde .
    4.4.1983 Solgt til Rolf Østby, Leka - nytt navn - LEKA II (Forlenget i juli ved Fosens Mek. Verksteder, Rissa. Ny tonnasje 312 brt, 93 nrt. Ny Loa: 36,8m. I rute på Skei-Gutvik).
    1988 - Ny motor installert. Caterpillar 3508TA. 4-takt/enkltv., V8-sylinder, syl. dim.: 120 x 190 mm. 700 BHK. Bygget av Caterpillar Inc., Peoria, Ill, USA.
    1995 - Overtatt av Lekaferja A/S (Rolf Østby 55% og A/S Torghatten Trafikkselskap, Brønnøysund 45%), Leka.
    2000 A/S Torghatten Trafikkselskap, Brønnøysund økte eierandel til 60%.
    2001 Reserveferje.
    8.1.2004 - Nytt navn - FRØYAFERJA (Overført til Fosen ASA, Trondheim).
    2006 - I rute på Dyrøy-Mausundvær-Sula.
    9.12.2008 - Overført til Fosen Namsos Sjø A/S, Trondheim.
    15.11.2017 - Fremdeles i bruk.

    Maskineri:
    1976 - Dieselmotor, 4takt, enkeltvirkende, 4 cylindere diam. 270x400mm. (Callesen) Maskineri bygget ved aabenraa Motorfabrikk, Åbenrå, Danmark.
    1988 - Ny motor installert. Caterpillar 3508TA. 4-takt/enkltv., V8-sylinder, syl. dim.: 120 x 190 mm. 700 BHK. Bygget av Caterpillar Inc., Peoria, Ill, USA.