D/S Orkla

Andre navn
ex Porsanger
Kallesignal
LCZA
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1918
Byggenummer
8
Leveringsmåned
Juni

Tonnasje

Bruttotonnasje:
4.267
Nettotonnasje:
2.613
Dødvekt:
7.365

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 330
Fart:
9,5

Dimensjoner

Lengde:
380.7'
Bredde:
49.2'
Dypgående:
26.8'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    Kontrakt kjøpt av Westfal-Larsen, men p.g.a. krigen måtte hun registreres i England

    06/1918: Levert som PORSANGER til H. Westfal-Larsen m.fl( Imperial Munitions Board) London
    10/1918: Overført til Westfal-Larsen & Co. A/S( Imperial Munitions Board) London, UK         
    00/1920: Overført til Westfal-Larsen & Co. A/S, Bergen  
    04/1940: Skadet ved tyske fly 20-22 april 1940 i Ålesund. Opplagt skadet i krigsårene.
    11/1953: Solgt til I/S Oretrade ( Torvald Klaveness ) Oslo, nytt navn  ORKLA
    11/1953: Solgt til Ole T. Flakke, Kristiansund N. - nytt navn - RENSBORG
    01/1955: Overført til Flakkes Rederi A/S ( Ole T. Flakke ) Kristiansund N
    01/1957: Grunnstøtte med full fart den 27/1 på Kjerringstaven ved Buholmsråsa på reise Narvik  til Middlesbrough med jernmalm. Brakk i to. Akterskipet sank den 29/1- 1957. Vraket solgt til opphugging.

    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3cylindere, diameter 25,0’’-41,0’’-67,0’’. Maskineri bygd ved  Canadian Vickers Ltd, Montreal, QE, Canada. Kjeler samme.