3/1898 - Levert som hvalbåt av Kristiansand mek. Værksted, Kristiansand for A/S Urd & Skuld (Albert Grøn), Sandefjord - SKULD 3/1907 Solgt til Urd (O. Finsen), Thorshavn, Færøyene. 1916 - Solgt for kr. 70.000 til Hvalfanger A/S Suderø (Johan Rasmussen, Sandefjord), Trangisvaag, Færøyene. nytt navn - SKULD I. (Den ble påkostet ca. kr. 15 000 for å bli klar til fangst. Fangsten var beregnet å begynne i april rundt Færøyene. Tysklands blokadeerklæring skapte problemer for fangsten i farvannet rundt Færøyene. Denne situasjonen hadde inntrådt etter at innkjøp av SKULD I var foretatt. Dette gjorde det umulig å drive fangst denne sommeren). 1917 - Heller ikke denne sesongen var det mulig å drive fangst. Utleid til Den Norske Marine som bevoktningsbåt fra 17/05 for kr 90 pr. dag. Militær kommando heist 30/05 etter montering av krigsutrustning ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord. Slept av bevoktningsbåten HOBART til Melsomvik. 20.3.1918 - Militær kommando strøket og SKULD I ble overtatt av Statens Hvalfangstkontor for hvalfangst på norskekysten. 1919 - I fangst for selskapet på Færøyene. Ankom 11/09 til Framnæs Mek. Verksted, Sandefjord for overhaling og dokking. 8.3.1920 - Forhalte til havnen for mottak av utstyr for sesongen og forlot Sandefjord 09/04. I fangst på Færøyene. 1921 - Lå i opplag i Sandefjord. Selskapet finner det ikke regningssvarende å drive fangst denne sesongen. Forhalte til verksted 17/02, og returnerer til opplag 24/02 etter et kort opphold i dokken. 1922 - Ingen fangst i denne sesongen. Lå i opplag i Sandefjord. Forhalte til verkstedet 06/10 for dokksetning og tilbake til opplag 11/10. 1923 - Forhaler til verkstedet 16/03 for en kort dokking. I fangst denne sesongen. Plaget av dårlig vær og tåke i første delen av sesongen. Resultatet ble 2.971 far hvalolje og 2.293 sekker guano. Fangsten ble drevet med SKULD I og hvalbåtene LOPRA og SUDERØ. SKULD I ankom verkstedet i Sandefjord 21/11 og forlot verkstedet 26/11 etter dokking og ettersyn. 1924 - I fangst også denne sesongen. Ankom verkstedet 27/10 for rutinemessig vedlikehold. 18.2.1925 - Ankom verkstedet for vedlikehold. Tilbake på verkstedet 05/05 for dokksetning. 25.10 - 1926 - Ankom verkstedet. Forhaler fra verkstedet til opplag 28/10. 9.5.1928 Ankom verkstedet. I dokk fra 11/07 til 14/07. I dokk igjen 29/10 til 14/11. 1929 - Innført i det norske skipsregister. Får kallesignalet LHCS. Ombygget til tankskip ved Framnæs mek. Værksted. Avgikk verkstedet 05/02. Ankom verkstedet 02/03. Forlot verkstedet 15/04. Tilbake til verkstedet 04/10. Deretter 12/11 for dokksetning 13/11. 1931 - Ankommer verkstedet på Framnæs 04/11 for dokksetning. Forlot verkstedet 06/11. 1932 - Ankom verkstedet 07/10. 1933 - I dokk fra 07/10 til 13/10. 1934 - Solgt til A/S Tankrensing, Oslo. Forlot Sandefjord 21/08. Samme år videresolgt til Jarlsø Verft A/S, Tønsberg. Ombygget til lekter. 1935 - Solgt til A/S Tankrensing (O. Aanderud Larsen), Tønsberg. 1936 Solgt til Juul Wold, Oslo. 1940 - Solgt i september til Skibs-A/S Oljaren (Eiv. Evensen jr), Oslo. Omdøpt til OLJEREN. Beslaglagt av tyske okkupasjonsmakten 18/10. Fortsatte sitt virke med norsk mannskap som Stützpunktleicher, Oslo. 29.6.1943 Frigitt. Igjen beslaglagt 07/10. Fortsatt med norsk besetning. 8.5.1945 - Frigitt - Skjebne ukjent.