D/S Bet

Andre navn
Immanuel
Kallesignal
MGPV
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1882
Byggenummer
45
Leveringsmåned
April

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig

Tonnasje

Bruttotonnasje:
98
Nettotonnasje:
34

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 30

Dimensjoner

Lengde:
80.6'
Bredde:
17.0'
Dypgående:
10.6'
  • Historikk:

    4/1882 - Levert som hvalfanger av Nylands Verksted, Kristiania for Carsten Bruun, Tønsberg. Satt i fangst for landstasjonen i Jarfjord, Sydvaranger - IMMANUEL
    1897 - Solgt til Dansk Hvalfangst & Fiskeri A/S (Andorsen & Neumann) København, Danmark. Fanget for landstasjonen Meleyre i Veidileysefjord, Island.
    1902 - Chr. Salvesen & Co., Leith, Scotland overtok Dansk Hvalfangst & Fiskeri A/S.
    1907 - Solgt til Marcus C. Bull, Hellisfjord, Island.
    1911 - Solgt for NOK 55.000 til A/S Bas (N. T. Nielsen Alonso), Sandefjord - nytt navn - BET (I fangst for kokeriet ALONSO i Elefantbukta på kysten av Angola).
    1916 - Solgt til den italienske marinen for å bli brukt til patruljebåt under WW I - nytt navn - PONENTE
    Sank 30/07 etter kollisjon med torpedojageren CLIO.

    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 2cylindere, diam.: 13,5"–26,0", Maskineri bygget ved Nylands Verksted, Kristiania. Kjeler samme.